SV4BP_MULS Multikulturní výchova (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_MULS/01: St 8:50–10:30 učebna 33, L. Gulová
SV4BP_MULS/02: St 13:25–15:05 učebna 34, L. Gulová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je praktickým vyústěním přednáškové části. Studenti mají možnost diskusí, prezentací a setkání s tématem v pohledu reality. Zájemci se mohou podílet na tvorbě interkulturní aktivity, určené vybrané skupině dětí, mládež i dospělých.
Osnova
  • Charakteristika 21. století jako éry širokých pluralitních společností Objasnění pojmů jako je rasismus a jeho produkty, diskriminace, rasové násilí, multikulturalita, interkulturalita, kulturní šok, xenofobie, intolerance, pogrom, fundamentalismus, terorismus, agrese, holocaust, genocida, atd. Migrace historie a současnost, přistěhovalectví v našich podmínkách, azylová politika ČR Současná situace v České republice národnostní menšiny u násČeši a Romové historická hlediska a perspektivy Multikulturní výchova interkulturní, multietnická Úvod do lidských práv, Deklarace lidských právAntisemitismus nejvytrvalejší zášť v dějinách lidstva Církve, náboženství, sekty,ateismus- vzájemné konflikty a projevy intolerance, světová náboženství Diskriminace některých skupin ve společnosti (homosexuální menšiny, feminismus, postavení ženy ve společnosti, násilí na ženách,šovinismus, nacionalismus,) Projektování v oblasti multikulturní výchovy, projekty a programy na podporu interkulturalismu Interkulturní výcvik příprava sociálních pedagogů pro práci s menšinami, pro oblast interkulturality.
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • HORÁK, Petr. Claude Lévi-Strauss, Rasa a dějiny. Překlad, ediční poznámka a bibliografie Petr Horák. Brno: Atlantis, 1999, 72 s. ISBN 80-7108-138-8. info
  • S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
  • ČERNÝ, Václav. Rasismus, jeho základy a vývoj. Edited by Květoslava Komárková. Olomouc: Votobia, 1995, 90 s. ISBN 80-85885-69-7. info
Výukové metody
semináře - diskuse o tématech multikulturní výchovy
Metody hodnocení
Studium literatury; příprava interkulturní aktivity, hry, soutěže, vlastní kreativitainterkulturní výcvik v rámci semináře (studenti si připraví aktivní vystoupení pro semináře, přípravu odevzdat v písemné formě). Projekt z oblasti multikulturní výchovy skupinová práce, dodržovat předepsané náležitosti, zadání projektů lze čerpat z reálných základů grantové agentury, strukturální fondy EU, MŠMT,atd., rozsah 8 stran, popis problematiky nejméně tři stranyobhajoba projektu v rámci semináře
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=630
Návrh základních témat projektu: Vzájemné soužití různých národností a kultur návrh projektuVzdělávací programy zaměřené na multikulturní výchovuVolnočasové aktivity na podporu interkulturalityVzdělávací a výchovné programy zaměřené na děti a mládež otázky tolerance ve společnostiProgramy na podporu výchovy proti rasismu, aj.Výchova k toleranci a proti rasismu jako nezbytná součást profese sociálního pedagogaMetodická práce v oblasti multikulturní výchovy, projektování v multikulturní výchově
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.