SV4BP_PDV2 Projekty v dramatické výchově 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- studium odborné literatury - anotace samostatně navrženého skupinového projektu - záznam průběhu a realizace samostatně navrženého skupinového projektu - obhajoba samostatně navrženého skupinového projektu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti navazují na zkušenosti z předchozí práce. V menších skupinách vypracovávají a realizují projekt se zaměřením na určitou oblast i věk žáků. Sami kontaktují různé instituce a nabízí svůj projekt k realizaci. Půjde např. o využití literárního textu v DV, o divadelní projekty, o projekty napříč osnovami apod. Studenti by měli při práci na společném projektu zúročit všechny vědomosti a dovednosti získané v průběhu studia nejen v předmětech DV, ale i v předmětech psychologie, osobnostní výchovy, pedagogiky. Po absolvování předmětu bude student umět: Aplikovat naplánovaný dramatický projekt v praxi. Řešit podaný grantový projekt. Kritizovat realizovaný dramatický a grantový projekt. Prezentovat dramatický a grantový projekt na veřejnosti.
Osnova
  • Zvolení tématu Prozkoumávání zvolené oblasti (divadlo, literatura, současné problémy mladých lidí, historie, ) Anotace skupinového projektu Práce na projektu konzultace Realizace skupinového projektu Prezentace skupinového projektu
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Proměny učitelského vzdělávání v kontextu reformy základního školství. Online. 2007, [citováno 2024-04-24] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Význam projektové výuky při rozvoji počáteční gramotnosti. Online. In Školská pripravenostˇ detí v kontinuite predškolskej elementárnej edukácie. první. Banská Bystrica: PdF UMB Banská Bystrica, 2007. s. 347-354. ISBN 978-80-8083-359-6. [citováno 2024-04-24] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Online. 2006. vyd. Brno: MU Brno, 2006. 160 s. Pedagogogická teorie, svazek 9. ISBN 80-210-4142-0. [citováno 2024-04-24] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Tvorba školního vzdělávacího programu krok za krokem - s pedagogickým sborem. Online. Brno: MU, 2006. 116 s. Škola v praxi, svazek 10. ISBN 80-210-4063-7. [citováno 2024-04-24] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program očima studentů. Online. Komenský. Brno, 2004, č. 3, s. 2-5. ISSN 0323-0449. [citováno 2024-04-24] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. Online. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. [citováno 2024-04-24] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Potřebujeme připravovat studenty pedagogických fakult na projektovou výuku?. Online. In Profesní růst učitele Sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2002. s. 121-128. ISBN 80-7302-039-4. [citováno 2024-04-24] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová metoda a projekt. Online. Komenský. Brno, 2002, č. 2, s. 2-10, 8 s. ISSN 0323-0449. [citováno 2024-04-24] info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Online. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998. 279 s. ISBN 80-86106-02-0. [citováno 2024-04-24] info
  • VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Online. Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996. 48 s. [citováno 2024-04-24] info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Online. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995. 81 s. [citováno 2024-04-24] info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. Online. 7., rozš. vyd. Praha: Artama, 1993. 149 s. ISBN 80-7068-041-5. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
cvičení, samostatná práce, skupinový dramatický projekt
Metody hodnocení
Výuka probíha pravidelně každý týden a je zakončena zápočtem. Studenti jsou povinni splnit 80% účast v seminářích. Součástí zápočtu je i obhajoba odvedeného projektu ve skupinách. V praktické části projektu jsou individuálně hodnoceny tyto atributy: účast v hodinách,schopnost spolupráce na tvorbě projektu, účast na realizaci projektu,míra zapojení při realizaci projektu, odvedení programu na projektu,schopnost převzetí spoluzodpovědnosti za společný projekt a jeho úspěšnost,reflexe přípravy a realizace projektu (zhodnocení kladů a rezerv projektu spolupráce týmu, vedení her, návrh řešení a dalších nápadů do další realizace podobného projektu, rezervy.
Informace učitele
JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In: Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Pohledy - Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0. VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno. MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1 BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. DVOŘÁKOVÁ, A. Drama ve výchově a divadlo ve výchově. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1997, č. 3. s. 1. ISSN 1211-8001. HORÁČEK, L. Divadlo ve výchově aneb maďarská inspirace. In. Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 1999, č. 1, s. 10. ISSN 1211-8001. HRONOVÁ, H. Divadlo ve výchově aneb Maďarská inspirace. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1996. č. 3, s. 8. ISSN 1211-8001. JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In: Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 12116858 KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovné dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : DIFA JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0 MACHKOVÁ E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1991. ISBN80-7068-105-5. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu.Praha : Artama, 2001. ISBN 80-901660-2-4. PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2002. ISBN 80-86633-02-0 PAVLOVSKÁ, M.; BENEŠOVÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé II. Divadlo ve výchově. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SV4BP_PDV2