SV4BP_PXSS Praxe v střední škole (průběžná)

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
bloková výuka. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
SV4BP_UDV Úvod do specializace DV
- studium odborné literatury - příprava dramatické lekce - deník praxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti nejprve navštíví dvě náslechové lekce společně s vyučujícím předmětu. Další vykonávání praxe si zajistí sami na jedné z doporučených SŠ v Brně, nebo na jiné SŠ dle vlastního výběru. Dále absolvují také jednu náslechovou lekci svých kolegů. Po konzultaci s pedagogem třídy, v níž budou studenti praxi vykonávat, si dále připravují lekce dramatické výchovy na zadaná témata a provádí rozbor jednotlivých lekcí. V přípravě dramatických lekcí studenti čerpají ze svých dosavadních zkušeností a z doporučené literatury. Studenti vedou podrobný deník praxe. Po absolvování předmětu bude student umět: Plánovat vlastní dramatickou lekci pro určenou cílovou skupinu. Prezentovat vlastní dramatickou lekci školám. Praktikovat vlastní dramatickou lekci s určenou cílovou skupinou. Vyhodnotit realizaci vlastní dramatické lekce. Načrtnout změny v realizované dramatické lekci na základě vyhodnocení její realizace.
Osnova
  • Seznámení se s konkrétní třídou SŠ. Domluva na tématech jednotlivých lekcí s pedagogem uvedené třídy SŠ. Vykonávání dramatické praxe. Vedení deníku praxe. Přirozená autorita učitele jako smysl výchovy. Sebereflexe učitele. Znalosti sociální a pedagogické komunikace. Kondice učitele a pedagogické dovednosti. Empatie učitele vůči žákovi. Interakční styl učitele. Učitelovo pojetí výuky.
Literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze. 223 s. ISBN 807331021X. 2004. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Divadlo ve výchově. první. Brno: PdF MU. 82 s. MSD. ISBN 80-86633-10-1. 2003. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. 1.vyd. Brno: MSD. 210 s. ISBN 80-86633-02-0. 2002. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. 2001. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama. 153 s. ISBN 80-7068-105-5. 1999. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom. 279 s. ISBN 80-86106-02-0. 1998. info
Výukové metody
cvičení, diskuse, pozorování, samostatná práce
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. - studium odborné literatury - písemný záznam náslechových hodin - písemné hodnocení náslechových hodin - písemná příprava samostatných lekcí DV - písemné hodnocení samostatných lekcí DV - fotodokumentace - tvorba letáku - Student je povinen splnit si nejméně 14 vyučovacích hodin povinně volitelné praxe dramatické výchovy na SŠ. - Student je povinen vytvořit dramatickou lekci se sociálně pedagogickým tématem pro cílovou skupinu SŠ v rámci průřezových témat RVP pro střední školy. - Student je povinen navštívit minimálně tři náslechové lekce (Dvě vedené lektory, jednu vedenou spolužáky). - Poměr náslechů k minimálnímu počtu vedení dramatických lekcí je 6 vyučovacích hodin ku 8 vyučovacím hodinám. - Za náslech se považuje: společný náslech s vyučujícím předmětu ve vybrané SŠ se zpětnou vazbou, náslech ve skupině s níž budu spolupracovat se zpětnou vazbou, náslech na lekci mých kolegů se zpětnou vazbou. - Student si sám zajistí vykonávání této praxe a písemně o tom zpraví vyučujícího předmětu nejpozději do třetího týdne započatého semestru ve fóru na moodlinkovém kurzu. - Student odevzdá do moodlinkového kurzu celkový plán a návrh postupu na připravované dramatické lekci nejpozději do čtvrtého týdne započatého semestru v podobě Záznamového a hodnotícího archu dramatických praxí. - Student průběžně odevzdává do moodlinkového kurzu jednotlivé zpracované dramatické lekce a to vždy nejpozději do tří dnů od jejich realizace v podobě Záznamového a hodnotícího archu dramatických praxí. - Student hodnotí shlédnuté lekce a vystoupení svého kolegy do svého deníku praxe a do fóra v moodlinkovém kurzu a to vždy nejpozději do tří dnů od jejich realizace. - Student připraví propagaci lekce letákem (plakátem). - Student je povinnen pořídit fotodokumentaci jeho praxe a odvzdat ji vyučujícímu k archivaci do moodlinkového kurzu vypálenou na CD, dále bude součástí pedagogického deníku. - Student odevzdá deník praxe jako jeden celkový elektronický dokument doplněný fotografiemi, letákem a naskenovaným potvrzením o praxi v minimálním počtu 14 vyučovacích hodin k archivaci do moodlinkového kurzu.
Informace učitele
BLÁHOVÁ,K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 807068-070 9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : IPOS, 2001. ISBN 8070681586. BUDÍNSKÁ, H. Ať si mohou naše děti ve své škole hrát! Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-0407. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha : STD, 2001. ISBN 809016604-0. JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In: Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7184-756-9. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-934. MACHKOVÁ,E. Metodika dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068105-5. MACHKOVÁ,E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MORGANOVÁ, N. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha : IPOS ARTAMA, 2001. ISBN 80-901660-2-4. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládaní agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6. VALENTA, J. Pohledy - Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0. VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno. MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1 VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5. WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1. DVOŘÁKOVÁ, A. Drama ve výchově a divadlo ve výchově. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1997, č. 3. s. 1. ISSN 1211-8001. ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovné dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : DiFa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0. MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 318/91-02. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80 85883 13 9 PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2002. ISBN 80-86633-02-0 PAVLOVSKÁ, M.; BENEŠOVÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé II. Divadlo ve výchově. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika, 2000,č.3. ŠIMANOVSKÝ, Z.; MARTIN,V. Hry pomáhají s problémy. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-0. ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80 7178 355 2 VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.