SV4BP_SP2a Specialisation 2 ethopaedia

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Tue 11:35–15:05 ZŠ Křídlovická
Prerequisites
Specialisation subject for students of Special pedagogic in the frame of specialisation social pedagogic and free time.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries, classifications of behavioral disorders, theoretical concepts of solutions, behavioral disorders with aggression, with conflict, with substance abuse; education of individuals at-risk of developing behavioral disorders, with behavioral disorders, with ADD; concept of case management; system of educational and supportive institutions for students with behavioral problems, with behavioral disorders; personality of an individual with behavioral disorder definition, characteristics, connection with quality of life; personality of special teacher specializing in behavioral disorders; system approach towards education of students with behavioral disorders; system of educational facilities for institutional and protective care and preventive educational care; legal framework of foster care.
Syllabus
  • 1. Behavioral disorders in the system of special education - Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries 2. Classifications of behavioral disorders 3. Conceptual models of addressing problems of emotion and/or behavioral disorders, contribution of theoretical concepts 4. System approach towards education of students with behavioral disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education 5. Quality of life of children with BD 6. Guidening BD child - perspektive orientation 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in mainstream schools 6. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in special education facilities 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in non-govermental institutions 8. Criminality of Youth
Literature
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. (Education of children with behavioral disorders - I. chapter; Approaches in Education). 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 pp. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Assessment methods (in Czech)
Požadavky pro ukončení předmětu: - Aktivní přístup k předmětu a problematice, aktivní účast při návštěvách v zařízeních. - Zpracování seminární práce – kasuistika dítěte s PECH. Provedení komplexní diagnostiky (zhodnocení využitých přístupů), anamnéza dítěte (RA, OA), specifika jeho projevů chování a návrh poradenského postupu (rodina, škola, volný čas). - Úspěšné složení zkoušky.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_SP2a