SV4BP_SPP1 Special pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Tue 16:10–16:55 ZŠ Křídlovická
Prerequisites
The subject is an obligatory part of present and bachelory specialization Social pedagogic and free time education. It is not intended for students of Special pedagogic specialisation.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject in theoretical level introduces to problematics of education and teaching of individuals that demand a special care. .
Syllabus
  • 1. Special pedagogic as scientific disipline. 2. Summary of evolution history of SP 3. Clasification, terminology. 4. Socialisation, integration/inclusion. 5. Methodes of special pedagogc. 6. Pedagogic-psychological advising system. 7. Special-pedagogical diagnostic. 8. Psychopaedic. Mental retardation. 9. Somatopaedic. Body handicaps. 10. Etopaedic. Lesions of behaving and emotions. 11. Logopaedic. Handicaps of speech and communication. 12. Surdopaedic. Hearing handicaps. 13. Oftalmopaedic. Visual handicaps. 14. Combinated malfunctions and handicaps. 15. Autism. 16. Alternative and augmentative communication. 17. New therapeutical conceptions in work with handicaped individuals. 18. School by health care institutions, game theraphy. Vouluntarism in hospitals. 19. Free time in life of handicaped individuum. 20. Social pedagogue, pedagogue of free time in special – pedagogical institution.
Literature
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno. 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. 2004. info
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • MÜLLER., O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
  • PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.
  • CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dtem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
  • GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
  • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : UP, 1999.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky k ukončení: úspěšné složení zkoušky.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: Nezapisují SP.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_SPP1