SV4BP_SPX2 Pedagogická praxe souvislá 2 (sociální)

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/2. 2 týdny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Přímá výchovná práce s dětmi, mládeží nebo dospělými a průběžné vedení pedagogické dokumentace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe je zaměřena na oblast sociální práce a multikulturní výchovu, studenti si vyberou aktivitu, popřípadě budou pracovat s klientem v oblasti sociální práce a sociální péče. Součástí praxe budou písemné záznamy o praxi, vedení deníku praxe, monitoring případných metod sociální práce atd.
Osnova
  • Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Zaměření, cíle a úkoly praxe jsou rozvrženy do jednotlivých semestrů. Sociální praxe má tyto základní cíle: - představit studentům, budoucím potenciálním sociálním pedagogům a sociálním pracovníkům okruh možných pracovních příležitostí, oslovit prostřednictvím studentů trh práce - rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti sociální práce - představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy, volný čas a sociální práci
Literatura
  • NĚMEC, Jiří a Tomáš ČECH. Pedagogika volného času pro kombinované studium. E-learningová podpora výuky. Brno. Pedagogická fakulta MU, 2005. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Emília. Pedagogika voľného času : výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004, 307 s. ISBN 8022319309. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 229 s. ISBN 80-7178-295-5. info
Metody hodnocení
Typ výuky: pedagog. praxe Studenti si samostatně vyhledají zařízení, instituci, atd., kde budou vykonávat praxi. Deník souvislé praxe sociální (10 a více stran) Obsahuje charakteristiku a filozofii zařízení, instituce, aktivity, které se student věnuje v rámci praxe, každodenní podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd., reflexe a analýza pedagogické praxe. Součástí bude hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe. Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy z praxe atd. Konečná podoba záleží na tvořivosti a aktivitě studentů. Navrhovaná zařízení: Ústavy sociální péče, úřady sociální péče, protidrogová centra, poradny pro ženy a dívky v tísni, azylové domy, diagnostický ústav, mediační a probační služba, oblast prevence, romská centra, centra pro uprchlíky, školní a mimoškolní zařízení, která navštěvují děti se sociálně znevýhodněného prostředí, děti imigrantů a školy s vysokým procentem romských žáků, aj. Studenti předloží deník praxe z podrobnými zápisy a analýzou, součástí deníků je potvrzení o absolvování praxe
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.