SV4BP_SPgS Social Education Seminar

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (seminar tutor)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Tue 17:10–18:45 učebna 33, Wed 15:30–17:05 učebna 33
Prerequisites (in Czech)
Seminář je určen studentům bakalářského studia sociální pedagogiky se zam. na volný čas
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář úzce navazuje na předmět SV4BP_SoPg Sociální pedagogika (přednáška garant doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.). Předpokládá hlubší proniknutí a orientaci v aktuálních problémech sociální pedagogiky. Je zaměřen na zvládnutí praktických dovedností a kompetencí sociálního pedagoga. Na základě získaných teoretických znalostí a zkušeností podporuje studenta k aktivnímu přístupu při řešení otázek z praxe.
Syllabus
  • Témata seminárních prací Sociální pedagog a sociální pracovník mají si co říct? Definujte na základě odborné literatury obě profese. Zaměřte se na společné a rozdílné kompetence, úkoly, postupy práce. Věnujte pozornost odborným a osobnostním předpokladům obou profesí. Uchopte téma také z pohledu možné kooperace. Jaká je cesta ke kvalifikaci profese sociálního pedagoga a sociálního pracovníka. Rodina? Mýtus nebo skutečnost? Na základě odborné literatury vymezte rodinu z pohledu uspořádání, typů, charakterizujte její funkci, věnujte pozornost poruchám rodinného uspořádání. Má podle Vás v dnešní společnosti rodina stejné postavení jako v minulosti? Zamyslete se nad otázkou, v čem spočívá nenahraditelnost rodiny. Často diskutovaným tématem dnešní doby je partnerství osob stejného pohlaví. Jaký je Váš názor na tuto otázku (výchova dětí, adopce, umělé oplodnění). Náhradní rodinná péče všechny děti hledají mámu a tátu! Vymezte pojem náhradní rodinná péče a přesně definujte její jednotlivé formy. Zamyslete se nad klady a zápory jednotlivých forem. Domníváte se, že jakákoliv forma náhradní rodinné péče je lepší než péče ústavní? Našli byste v sobě sílu přijmout dítě z dětského domova? Pokuste se přiblížit nejčastější motivy přijetí dítěte do náhradní rodiny (dohledejte v odborné literatuře, nebo se obraťte na příslušné organizace zabývající se náhradní rodinou péčí). Definujte pojem mezinárodní adopce. Ústavní péče ano či ne? Ústavní péče je alternativou pro děti bez rodiny. Přesně charakterizujte, co je ústavní péče a jak se liší od náhradní rodinné péče. V čem spatřujete klady a zápory ústavní péče. Existuje podle vás jiná alternativa pro děti, které se ocitly bez rodinného zázemí? To máme mládež! To za našich mladých let nebývalo! Kolem nás jsou často slyšet právě tato slova. Domníváte se, že jsou pravdivá? V čem spatřujete změnu ve skupině mladistvých let 30, 50, 70, 90 dvacátého století? Charakterizujte hodnotovou orientaci mládeže ve stanovených desetiletích. Mládež dnešní doby, jako specifická skupina, má problémy s trávením volného času. Pokuste se nastínit nejširší možnou paletu trávení volného času. Vytvořte přehled institucí se sociálněpedagogickou dimenzí, které nabízejí trávení volného času. Definujte pojem volný čas. Hledejte souvislosti v trávení volného času a prevenci sociálně patologických jevů. Hodie mihi, cras tibi! (Dnes ty mně, zítra já tobě!) Definujte pojem pomáhající profese a pomáhání. Zaměřte svoji pozornost na formy pomáhání v nevládním sektoru a v rámci sektoru vládního. Definujte zátěžové životní situace postmoderního člověka. Zamyslete se nad principy demokratické společnosti a hledejte souvislosti s pomáhajícími profesemi. Okraj společnosti nebo šance začít znovu? Definujte pojem penitenciární péče, věnujte pozornost vědnímu oboru penologie. Stanovte na základě literatury jednotlivé kategorie věznic. V čem spočívá úloha sociálního pedagoga v těchto zařízeních? Pokuste se definovat na základě příslušných dokumentů práva a zájmy odsouzených. Doporučte aktivní využití trávení času odsouzených ve věznici (jaké činnosti byste zařadili do denního režimu odsouzených). Vyjádřete svůj názor na otázku vzdělávání odsouzených. V dnešní době se stále více hovoří o alternativních trestech. Definujte za jaké delikty je možno tyto tresty ukládat a zdůrazněte v čem jsou prospěšné. Věnujte pozornost resocializačním programům odsouzených.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Na základě prostudované literatury a zkušeností z praxe si studenti v rámci předmětu Seminář ze sociální pedagogiky samostatně připravují vystoupení dle zadaných témat. Téma je nutno zpracovat dle předem vymezených kritérií. Předpokladem k úspěšnému absolvování předmětu je prokázat schopnost reflexe zvoleného tématu, vlastní zainteresovanost k problematice. Nedílnou součástí prezentace je vlastní názor studenta. Důraz je kladem na vymezení pozice sociálního pedagoga v dané oblasti a stanovení otázek vyúsťující v následnou diskusi studentů.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SV4BP_SPgS