SV4BP_SPsS Seminář ze sociální psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Po 9:20–11:00 učebna 30, Po 10:15–11:00 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích vedení diskuse (A.), nebo zpracování sem. práce (B.C.D. viz dále) zpracování sociogramu MSS (viz zadání na semináři) A. úvod k tematické seminární diskusi podle plánu (témat) semináře Osnova vymezení ("název") tématu ("problému") (dle sylabu nebo aktualizace na seminářích) klíčové pojmy návaznost na předchozí témata vlastní náhled problematiky formulace otázek k diskusi navození a řízení diskuse závěry odkazy na použité prameny (neodevzdává se písemně, slouží pouze jako příprava pro vystoupení a formu si volí student podle svých potřeb) Alternativy: Pokud nevyjde (u velkých seminárních skupin) na studenta téma semináře může namísto vedení seminární diskuse zvolit z následujících variant: B. zpracování semestrální seminární práce na určené téma (viz sylabus). Téma může pouze volně navazovat na témata seminářů a může být zpracováno jak teoreticky tak s důrazem na praktické aplikace či problémy. Odevzdává se písemně k zápočtu. C. Zpracování eseje dle stejných zásad jako B. (Téma je programem seminářů pouze volně inspirováno). Odevzdává se písemně k zápočtu nebo se uplatní při skupinové diskusi na semináři. D. Zpracování výzkumu, vlastního šetření, které by doplňovalo program seminářů výsledky aktuální a konkrétní sondy (např. anketa na téma mezilidských vztahů apod.). Odevzdává se písemně k zápočtu nebo se uplatní při skupinové diskusi na semináři. Tématické zaměření seminářů (plán si upřesní učitel, který povede semináře) (nabídka titulů je pouze inspirativní, je možno využívat veškeré aktuální odborné prameny) 1. Stanovení požadavků a zadání témat a prací 2. Člověk - společnost - kultura (Problém humanizace člověka v kontextu jeho společenského života) (klíčové pojmy: socializační proces; humanizace; průběh socializace; podmínky efektivní socializace a kritéria efektivity; výchova jako řízená socializace; produkty socializace) o Studijní prameny: NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str: 57-80 NAKONEČNÝ, M.: Lexikon psychologie. Vodnář Praha 1995. str.: 278 (kap. Socializace) ALAN,J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Bauman, Z.: Myslet sociologicky, Praha, SLON 1996 VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 225 kap. Člověk a kultura DRAPELA,V.J. Rozvoj jedince a jeho vztah ke společnosti v pojetí humanistické psychologie. Čs.psychol.,1991,3,s.254-258. SVOBODA, M.: Aplikace sociální psychologie. Praha, SPN 1985. 3. Sociální učení (klíčové pojmy: učení; alternativní pojetí (klasifikace) sociálního učení; sociální posilování; nápodoba; identifikace.) Studijní prameny: ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.; GRÁC,J.:Exemplifikácia. Vzory a modely v živote človeka. Bratislava OBZOR 1990. ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996. MELLIBRUDA, J.: Hladanie seba samého. Bratislava, Smena 1987. MELLIBRUDA, J.: Ja-ty-my. Bratislava, Smena 199O. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum 2002. ISBN 80-246-0345-4 4. Sociální adaptace (klíčové pojmy: adaptace, adjustace, maladaptace; projevy (symptomy) maladaptace; možnosti ovlivňování procesu sociální adaptace dítěte na prostředí školy) Studijní prameny: Helus, Z.: Problémy adaptace žáků při přechodu ze základní na střední školu, Brno KPPP 1986. CHARVÁT,J.:Život, adaptace, stress. Praha,SZN 1969. KARNSOVÁ,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Zásady a cvičení.Portál, Praha 1995. MACHALOVÁ,M.: Adaptácia osobnosti v sociálnom prostredí. Čs.psychol. 1990,3,s.242-250. MAREŠ, J.: Sociální opora u dětí a dospívajících II.Hradec Králové, Nucleus 2002. MARKO,J.: Typologia školskej adjustovanosti, jej príčin a prejavov. Psychol. a patopsychol.dieťaťa, 1974,5,s.442-414. MARKO,J.: Vpravovanie sa dieťaťa do školského prostredia. Bratislava, SPN 1971. PELIKÁN,J.: Některé problémy působení školního prostředí na sebereflexi žáků. Pedagogika,1995,3,s.210-216. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 259 kap. Sociální psychologie školy. 5. Meziosobní vztahy (teorie interakce) (klíčové pojmy: interakce; součinnost (druhy); vztahy (typy); povaha vztahu; styly interakcí) Studijní prameny: ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností) NAKONEČNÝ, M.: Lexikon psychologie. Vodnář Praha 1995. str.: 285 (kap. Sociální interakce) NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str. 45-56 VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.: 263 (kap. Osobní vztahy). Beletristický pohled na mezilidské, profesní i terapeutické interakce. (soc. psych. náhled na dílo): Irvin D. Yalom: Lži na pohovce. Praha, Portál 1999 6. Možnosti analýzy meziosobních interakcí (cvičení) Studijní prameny: BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O. LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997. SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70. 7. Sociální poznávání (klíčové pojmy: percepce; percepční senzitivita; zákonitosti so. poznávání; percepční stereotypy; atribuce.) Studijní prameny: KASÍKOVÁ,H.: Auditivové, vizuálové a ti další. In.: Děti a my, My a děti roč.XXIV. 2/94 s.26 NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str: 81 (kap.: Sociální kognice) ŠTECH, S.: Teorie atribučních procesů. Čs.psychol.,198O, 5, 469-473. VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.: 99 (kap. Sociální poznávání) 8. Komunikace (klíčové pojmy: komunikační obsahy; formy komunikace; podmínky efektivní komunikace; typy komunikace) Studijní prameny: MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O. McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál 1999. str.: 118 (kap. Masová komunikace a kultura) NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str.: 177-214. (kap. Komunikace) PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 125 (kap. o mediální komunikaci) VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.:127 (kap. Sociální komunikace) WATZLAWICK, P. : Pragmatika lidské komunikace. Praha : Konfrontace 1999. 243 s. 9. Možnosti kultivace sociálních (komunikačních, percepčních a interakčních) dovedností učitele i dětí (klíčové pojmy: komunikační hry; výcvikové a tréninkové techniky; dramatická výchova atp.) Studijní prameny: CANFIELD, J., SICCONE, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998. HERMOCHOVÁ, S.: Metody aplikované sociální psychologie II. Partnerské programy a partenrské hry. Praha, UK 1989. HERMOCHOVÁ, S.: Sociálně psychologický výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha, UK 1988. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum 2002. ISBN 80-246-0345-4 ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4. Canfield, J., Siccone, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998. 10. Psychologie sociálních skupin (klíčové pojmy: malá sociální skupina; struktura a dynamika skupin. života; normy a klíma ve skupině; vlastnosti a klasifikace skupin.) Studijní prameny: ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 284-297. KOLLÁRIK,T.: Ke štúdiu sociálnej atmosféry v skupině. Čs.psychol., 1990,6,s.500-510. NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str.: 215-244. ŘEZÁČ, J.: Sociální klima ve školní třídě. In.: Applied Social Sciences in Teacher Education. Aplikované společenské vědy v přípravě učitelů.Brno, Paido 1998. s.117-125. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 93 (problematika sociálních norem) VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.:365 (Malé sociální skupiny) 11. SOCIOMETRIE (cvičení příprava aplikace sociometrického dotazníku) (klíčové pojmy: sociometrie; SO-RA-D; sociogram; sociometrický status; skupinová struktura a substruktury MSS.) Studijní prameny: Hrabal, V.: Sociometricko-ratingový dotazník. Bratislava Psychodiagnostika 1979. Petrusek, M.: Sociometrie. Praha, Svoboda 1969. 12. Specifika a rizika skupinového života (klíčové pojmy: polarizace skupiny; skupinové myšlení; skupinová lenost; vliv skupiny na výkon;) Studijní prameny: CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Portál 1994. ERB, Helmut H. Násilí ve škole. Praha : Nakladatelství Amulet, 2000 (váz.) ISBN 80-86299-22-8 LAŠEK, J., MAREŠ, J.: Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická Revue , 43, 1991, č. 6, s. 401-410. Le BON, G.: Psychologie davu. Praha, KRA 1994. 13. Náročné životní situace; prosazování se ve společenském prostředí (klíčové pojmy: znaky náročné sociální situace; zvládání sociální zátěže, sociální podpora; adekvátní sebeprosazování) Studijní prameny: DAN. J.: Pracovní vyprahnutí učitelů. Učitel a zdraví.Nakl. Křepela. PÚ AV ČR, Brno 1998. s.67-73.MEDZIHORSKÝ, Š.: Asertivita. Praha, ELFA 1991. VALIŠOVÁ,A.: Asertivita v rodině a ve škole. H+H, Praha 1994. URBÁNEK, P.: Změny v profesním zatížení učitelů základních škol. Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. VII. celostátní konference ČAPV. Hradec Králové 1999. s.280-285. 14. SOCIOMETRIE II. (cvičení skupinová diskuse výsledků sociometrického šetření) 15. zápočty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.