SV4BP_TPEP Theory and practise of education (lecture)

Faculty of Education
Spring 2015
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Mon 9:20–10:05 učebna 32
Prerequisites
The subject is an obligatory part of present and bachelory field Social pedagogy and leisure.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject is focused on theoretical and methodological questions of education.

At the end of the course, the students will be able:
- Understand the topics of the field.
- Understand the education links among the reality and society.
- Solve and analyze particular educational difficulties in the context of a modern society.
Syllabus
  • Syllabus of the subject is identical with areas for examination:
  • 1. Education in the begginning of the 20th centruy.
  • 2. Conception of the subject.
  • 3. Normative and situational conception of education.
  • 4. Value orientation in present time.
  • 5. Professional work skills of human.
  • 6. Pedagogue.
  • 7. Child in educational situation.
  • 8. Child and social enviroment.
  • 9. Diagnostic of educational phenomeons.
  • 10. Discipline and restraint.
  • 11. Methodes of moral education.
  • 12. Alternative school.
  • 13. Pulchritude and art, schools and cultural institution.
  • 14. Body culture.
  • 15. Education to helath.
  • 16. Conception of constatly tenable development.
  • 17. Global education.
  • 18. Family education.
  • 19. Sexual education.
  • 20. Darmatical education.
  • 21. Intercultural education.
  • 22. Medial education, meedia as educational helper and problem too.
  • 23. Cooperation between school and family.
  • 24. Negative social displays in pedagogical work.
  • 25. Nontraditional educational and therapeutical activities.
Literature
    required literature
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
  • STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1 (A pieces on theory and philosophy of education.). Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky (Studies on school education). Brno: MU, 2009, 180 pp. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
    recommended literature
  • BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. 170 s. ISBN 80-244-0054-5.
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy (Theory and methodology of eccological education). Brno: Paido, 1996, 75 pp. ISBN 80-85931-33-8. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • KRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 53, 2003, 1, s. 253-268.
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství (Through the Experiencing to the Self-indulgence). 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Globalizácia a individualizácia mládeže : negatívne stránky. Vyd. 1. Bratislava: Veda, 2002, 132 s. ISBN 8022406899. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1995.
Teaching methods
Lecture with individually preparation and study hour.
Assessment methods
Teaching methods: lecture.
The course is finished by: exam.
The course is finished by: past exam.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SV4BP_TPEP