SV4BP_TvPs Creative writing

Faculty of Education
Autumn 2015
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SV4BP_TvPs/OS01: Fri 23. 10. 8:25–17:25 učebna 19, Sat 24. 10. 8:25–17:25 učebna 19, M. Pavlovská
Prerequisites
SV4BP_UDV Introduction to dram.education
Creative writing Presumtions: Studies of specialized literature Realization of creative writing with aimgroup, written reflection Presentation of outputs from the seminary to public
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 22 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/22, only registered: 0/22
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the subject is to develop and use ability to write, think and act in creative way also in different activities not only by writing essays, that are practised at school. Teacher focuse on developing of individual style, imagination, language experiments and the skill of balancing the text compositionally. It will be a case of developing of different ways of thinking, the skill precisely percieve own emotions and own environs, developing of estetical percieving of the world, developing of the skill describe the world and relationships between the phenomenons of reality and fictive actuality in original way, developing of creativity and playfulness.
Syllabus
  • Creative writing as a subject, teaching medium. History of the discipline. Creative writing in our country. Creative writing from the formating view. Creative writing from the view of content of the disipline. The basic of essay didactics. Basic of creative writing. Techniques of creative writing, techniques of searching of topics, techniques of stimulation to writing, blocades by writing, techniques of writing. Practice and projects.
Literature
    required literature
  • MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře : náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 50 s. ISBN 8073319225. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Metodický materiál. (Creative Writing.). Praha: Výzkumný ústav pedagogický., 2003. Rámcový vzdělávací projekt gymn. vzdělávání. URL info
    not specified
  • DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 152 s. ISBN 9788024716022. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. (Creative writing). 1st ed. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 pp. Univerzita třetího věku. info
  • FIŠER, Zbynek. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole (Creative Writing a Basic Competence at University Lavel). 2004. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace (Psychology of imaginations education with the examples of aplication). 1st ed. Brno: Doplněk, 1999, 366 pp. ISBN 80-7239-034-1. info
  • KUŽELOVÁ, Marie and Marie PAVLOVSKÁ. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 34 s. ISBN 8021012811. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan and Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 pp. ISBN 80-7187-037-4. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy a. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 s. info
Teaching methods
presentation, class discussion, homework
Assessment methods
Analysis of books refering to drama education, realization of creative writing with children, written reflexions.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/SV4BP_TvPs