SV4BP_UDV Úvod do specializace Dramatická výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- - Konspekty prostudované odborné literatury - Vytvoření vlastního zásobníku průpravných her a cvičení pro DV. - Záznam zhlédnutých dramatických lekcí a projektů , reflexe této práce. - Záznam zhlédnutých divadelních představení, jejich rozbor.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je uvést studenty do specializace dramatická výchova s ohledem na využití dramatické výchovy v profesi sociálního pedagoga. Studenti společně s vyučujícím navštěvují různé instituce (Brno a okolí), které ve své práci využívají principů dramatické výchovy. Jelikož si studenti musí utvořit celkový přehled o dění dramatické výchovy u nás, jsou seznámeni se všemi dostupnými formami dramatické výchovy: DV jako pedagogický princip ve vzdělávání (CVČ, neziskové organizace, o.s., ZUŠ), dramaterapie (o.s., neziskové organizace, apod.), DV jako učební předmět (ZŠ, SŠ), využití metod DV ve výuce (ZŠ, SŠ), výuka DV na VŠ. Zhlédnuté lekce a projekty následně rozebírají a hodnotí společně s vyučujícím předmětu. V semináři jsou dále seznámeni s historií, cíli a základními pojmy dramatické výchovy. Mezi další cíle předmětu patří seznámit studenty s průpravnými cvičeními a hrami, které druhotně slouží k seznámení a bližšímu poznání jejich vlastní skupiny, utvoření důvěry v ní, což je vše předpokladem pro další kvalitní práci v této specializaci. Konečně posledním cílem tohoto předmětu je prohloubit povědomí studentů o souvislostech mezi divadlem jako takovým – výstavbou klasického dramatu a dramatickou výchovou a uvést tak studenty do brněnského divadelního dění. Studenti mají za úkol navštívit všechny brněnské stálé divadelní i experimentální scény, účastnit se divadelních festivalů profesionálních divadel apod. Zhlédnuté věci dále písemnou formou zaznamenat a rozebrat. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojem dramatická výchova. Diskutovat o postavení dramatické výchovy v ČR. Srovnat přístupy lektorů dramatické výchovy v navštívených zařízeních.
Osnova
  • Pojem DV. Zařazení DV mezi esteticko-výchovné předměty. Cíle DV. Historie DV ve světě a u nás. Výstavba klasického dramatu a výstavba lekce dramatické výchovy. Výuka DV na školách. Profesionální a amatérské dramatické festivaly v ČR. Hry na seznámení, uvolnění, rozehřátí. Hry na soustředění. Hry na rozvoj slovní a mimojazykové komunikace. Hry na rozvoj smyslového vnímání. Hry na prostorové cítění. Hry na rozvoj fantazie a představivosti. Hry na rozvoj partnerských vztahů a skupinové citlivosti. Návštěva institucí a zařízení specializujících se na práci s dramatickou výchovou: CVČ, neziskové organizace, občanská sdružení, ZŠ, SŠ, ZUŠ, VŠ. Návštěva brněnských divadelních scén a festivalů.
Literatura
    povinná literatura
  • RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
  • REMSOVÁ, Lenka. Dramatická výchova v sociálně edukační oblasti. In II. Sympózium sociální pedagogiky. 2008. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 8071847569. info
    doporučená literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
    neurčeno
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • Dramatická výchova
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova ve škole. Vyd. 1. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1995, 99 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, pozorování
Metody hodnocení
zápočet, 80 % účast, test
Informace učitele
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : GEMA, 1990. ISBN neuvedeno. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-8583-16-3. MACHKOVÁ, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-105-5. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85-883-13-9. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SMITH, CH. A.: Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.