SV4BP_VPsP Developmental Psychology for Social Educators

Faculty of Education
Autumn 2003
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jana Veselá, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Jana Veselá, PhD.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Thu 10:15–11:00 učebna 20
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE, PŘEDMĚT, ZÁKLADNÍ POJMY (vývoj, vývojová změna, způsob realizace psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje, fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, biogenetický zákon, kvantitativní a kvalitativní změna v psychickém vývoji, adaptace, asimilace, akomodace, J. Piaget, evoluce, involuce, Ch. Darwin, (i)reversibilní změna, regrese, maturace, vývojová fáze, vývojový mezník, kritické a senzitivní období, imprinting, etologie, K. Lorenz, pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie)
  • 2. ČINITELÉ PSYCHICKÉHO VÝVOJE (exogenní a endogenní faktory psych. vývoje, exogenistické, endogenistické a interakční teorie determinace psych. vývoje, J.B. Watson, B.F. Skinner, S. Freud, A. Freudová, A. Adler, J. Piaget, A. Gesell, K. a CH. Bühlerovi, Erikson ..., hereditarismus, environmentalismus, genotyp, fenotyp, heredita, heritabilita, geny, polygeny, reakční norma genotypu, faktory sociokulturního prostředí, socializace, socializační činitelé, "vlčí děti", psychologické důsledky specifické deprivace, specifické působení rodiny, základní dimenze výchovného působení, výchovné styly, nevhodné styly výchovy)
  • 3. PERIODIZACE PSYCHICKÉHO VÝVOJE ((dis)kontinuální proces změn, životní období (stadia, fáze, etapy), biologické, sociální a psychologické periodizační systémy, periodizace (např.) Piagetova, Freudova, Eriksonova, biodromální pojetí psych. vývoje, vývojová krize, koncepce objektových vztahů, R. Spitz)
  • 4. - 11. CHARAKTERISTIKA A PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY JEDNOTLIVÝCH OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA:
  • 4. OBDOBÍ PRENATÁLNÍ A NOVOROZENECKÉ
  • 5. OBDOBÍ KOJENECKÉ
  • 6. OBDOBÍ BATOLETE
  • 7. OBDOBÍ PŘEDŠKOLNÍ
  • 8. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
  • 9. PUBESCENCE
  • 10. ADOLESCENCE
  • 11. DOSPĚLOST, STÁRNUTÍ A STÁŘÍ
  • (Celková charakteristika, charakteristika z hlediska vývoje emocionálního, sociálního (příp.morálního), kognitivního, psychomotorického, zasazení do kontextu periodizace, pedagogické souvislosti psychologických zvláštností jednotlivých období)
  • 12. METODY VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
  • 13. NĚKTERÉ APLIKACE VÝVOJOVĚ PSYCHOLOGICKÝCH POZNATKŮ
Literature
  • Doporučená literatura je uvedena jako součást informací učitele
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2003/SV4BP_VPsP