SV4BP_ZPs1 Základy psychologie 1 (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Po 17:05–17:50 učebna 38
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem předmětu je důkladně seznámit studenty s obsahem jednotlivých psychologických disciplín. Osvojení základních vědomostí z oblasti obecné psychologie a psychologie osobnosti a jejich praktické využívání v sebepoznání a orientaci v praktickém denním, ale i profesním životě. Pokusit se o integrativní systematizaci poznatků a jejich uplatnění v rámci studia celé osobnosti. Předmět tvoří základní stavební kameny pro další studium psychologických, ale i pedagogických disciplín a praktickou přípravu studentů. Na předmět navazuje psychologie II (psychologie osobnosti)
Osnova
  • 1) Úvod do ps., vznik psychologie jako vědy, struktura psychologie, obsah a předmět jednotlivých psychologických disciplín, vědy hraniční a pomocné, základní literatura. Struktura a předmět obecné psychologie. Různé názory z hlediska psychologických směrů. Kognitivní psychologie. Integrativní výklad psych. jevů, (systémový přístup, globálnost). 2) Paměť a učení neurofyziologická podstata paměti, struktura neuronu, DNA, RNA, analogie s PC různé pohledy na kritéria dělení paměti (bezděčná x úmyslná), modálně specifická x nespecifická, mechanická x logická, krátkodobá x dlouhodobá, epizodická x sémantická) fáze paměťového procesu (vštípení, retence, vybavení), rozpad paměťových stop Ebinghaus a jeho křivka zapomínání, pokusy učení na subhumánní a humánní úrovni, druhy a teorie aplikace poznatků, hra, pokus, učební styl, sebereflexe osvojování poznatků 3) Vnímání - jak poznáváme svět? smyslové vnímání, fyziologický základ percepční schéma a jeho funkce, interindividuální rozdíly ve vnímání, paraidolie, synestezie, fantom údu, Rubinova reverzibilní figura, vnímání na základě sociokulturních rozdílů a zkušeností pokusy, cvičení (zrakové klamy, paobrazy apod.) 4) Představy druhy představ, (cvič. zadání před. úkolu), souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu 5) Pozornost definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt) vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita) druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní) Wundt a osobní časová rovnice, demonstrace test koncentrace pozornosti - vyhodnocení, diskuse výchova pozornosti, cvičení (vytváření podmínek pro soustředění, cvičení, význam pozornosti, diskuse 6) Myšlení diskuse o pojmu a osvojování pojmů myšlemkové operace (an. - syn., in.- deduk., zobecnění, abstrakce) +) Galperin - osvojování pojmů (cvičení - slovníkový test), Piaget - asimilace x akomodace inteligence (názory, definice, meření, test) kategorizace předmětů a jevů + nízký, lehký a střední stup. integrace divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení +) jak tvořivě řešit problémy hry - krabička Rama, rozpoznání věcí (dedukce od části k celku, dárek, dokreslování, k čemu by to mohlo sloužit ...) vývoj intelektu, řeči a rozumových operací, Kholbegrovo pojetí mravního vývoje JÁ, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy 7) Emoce a city, objasnění pojmů, dělení emocí a citů (stenické, astenické, afekty, nálady vášně, vyšší cit), Kafka - vztah k druhému, Arnoldová a teorie emocí (periferní t.- W. James, rudimentární - Darwin, talamická), emoce a city jako regulace chování - aktivační úroveň, psychofyziologické indikátory, detektor lži, Čapek, interakce emocí a poznávacích procesů (tzv. percepční obrana) 8) Motivace, motivace chování, proč jednáme tak, jak jednáme? (diskuse), motiv (incentivy, rovnováha), klasifikace motivů (Madsen, Maslow, Frankl), teorie motivace, souvislost s hodnotovou orientací (hra - hodnoty), výkonová motivace (aspirační úroveň K. Lewin), test aspirační úrovně, krizové situace a jejich řešení, typy překážek (frustrace, konflikt).
Literatura
  • MAREK OP, A. M. Psychologie. Olomouc, 1992
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie téměř pro každého. Vyd. 1. Praha: Academia. 318 s. ISBN 8020011986. 2004. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia. 507 s. ISBN 8020009930. 2003. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal. 517 s. ISBN 80-85947-80-3. 2002. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: Karolinum. 295 s. ISBN 8024603004. 2002. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozšířené vydání,. Praha: Academia. 437 stran. ISBN 8020006257. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozš. vyd., v Academii v. Praha: Academia. 437 s. : i. ISBN 80-200-0625-719. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Moderní psychologie :učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S & M. 87 s. ISBN 80-901387-6-4. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia. 336 s. ISBN 8020005250. 1995. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Management Press. 232 s. 1993. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA a Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 188 s. ISBN 8021003278. 1991. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 183 s. 1975. URL info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Předpokladem pro ústní část zkoušky je úspěšné absolvování minimálně dvou znalostních testů (z celkové počtu 3, 1 opravný a náhradní). Ke zkoušce se studenti připravují podle vymezení jednotlivých oblastí v průběhu celého semstru (viz. probíraná témata).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.