SV4BP_ZSP7 Education for Children with behavioral difficulties

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Mon 7:00–8:40 učebna 53, Mon 18:00–19:40 učebna 33
Prerequisites
Předpokladem pro registrování předmětu je studium specializace Speciální pedagogika v rámci oboru Sociální pedagogika a volný čas.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Předmět vymezuje etopedii jako speciálně pedagogickou disciplínu, zabývající se výchovou a vzdělávání jedinců s poruchami chování a emocí. V návaznosti na předmět je koncipována specializace Etopedie ve 3. ročníku studia.
Syllabus
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín. Vztah etopedie a sociální pedagogiky. 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy. 3. Historický vývoj v přístupech k poruchám chování a jejich řešení, významné osobnosti. 4. Počátky ústavní péče ve světě a v českých zemích. 5. Osobnostní přístupy k řešení problematiky jedinců s PECH. 6. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování. 7. Společensko-kulturní, politický, ekonomický kontext edukace jedinců s PECH. 8. Odlišnost jako rizikový faktor problémového chování. 9. Sociální prostředí a jeho význam pro modifikaci chování. 10. Podmínky školního prostředí pro edukaci jedince s PECH; nástin školských právních norem ve vztahu k edukaci dětí s poruchovým chováním. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních školy. 11. Rodina jako rizikový faktor problémového chování. 12. Osobnost dítěte jako rizikový faktor problémového chování. 13. Charakteristika dítěte (žáka) s problémy v chování a s poruchami chování. 14. Poruchy chování spojené s konfliktem – vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky). 15. Záškoláctví, lež, krádež. 16. Vývojové poruchy chování – ADD, ADHD. 17. Integrace (inkluse) jedince se znevýhodněním jako prevence narušení jeho sociálního chování 18. Institut náhradní rodinné péče; institucionální náhradní rodinná péče (systém školských zařízení pro ústavní a ochranou výchovu). 19. Listina základních práv a svobod ve vztahu k ochraně dětí a mládeže, Úmluva o právech dítěte 20. Výchovně vzdělávací proces a možnosti prevence PECH.
Literature
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
  • VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. (Education of children with behavioral disorders - I. chapter; Approaches in Education). 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 pp. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Assessment methods (in Czech)
Požadavky pro ukončení předmětu: - Aktivní přístup k předmětu a problematice, aktivní účast při návštěvách v zařízeních. - Zpracování seminární práce na vybráné odborné téma (zadáno v semináři). - Úspěšné složení zkoušky.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SV4BP_ZSP7