SV4BP_ZSP7 Education for Children with behavioral difficulties

Faculty of Education
Spring 2011
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Mon 17:05–18:45 učebna 33
Prerequisites
The subject is an obligatory part of present and bachelory specialization Social pedagogic and free time education.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries, classifications of behavioral disorders, theoretical concepts of solutions, behavioral disorders with aggression, with conflict, with substance abuse;
education of individuals at-risk of developing behavioral disorders, with behavioral disorders, with ADD;
concept of case management; system of educational and supportive institutions for students with behavioral problems, with behavioral disorders;
personality of an individual with behavioral disorder definition, characteristics, connection with quality of life;
personality of special teacher specializing in behavioral disorders;
system approach towards education of students with behavioral disorders;
system of educational facilities for institutional and protective care and preventive educational care; legal framework of foster care.

At the end of the course, the students will be able:
- Understand the difficulties of an approach to the individuals suffering from the behaviour disorders.
- Know about the possibilities of prevention and re education of the individuals suffering from the behavioural disorders.
- Understand the institutions and their functions concerning the children with behavioural disorders
Syllabus
  • Syllabus of the subject is the same as areas for final examination:
  • 1. Behavioral disorders in the system of special education - Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries.
  • 2. Classifications of behavioral disorders.
  • 3. Conceptual models of addressing problems of emotion and/or behavioral disorders, contribution of theoretical concepts.
  • 4. System approach towards education of students with behavioral disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education.
  • 5. Quality of life of children with BD.
  • 6. Guidening BD child - perspektive orientation.
  • 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in mainstream schools.
  • 6. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in special education facilities.
  • 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in non-govermental institutions.
  • 8. Criminality of Youth
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. (Education of children with behavioral disorders - I. chapter; Approaches in Education). 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 pp. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
    recommended literature
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Teaching methods
Seminary work with individually preparation and study hour. Class discussion, presentations of semestral work.
Assessment methods
Teaching methods: seminar.
The course is finished by: colloquy.
Colloquy requirements: complete seminary work, individual activity in the seminar.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/SV4BP_ZSP7