SV4MP_EEV Etická a estetická výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 8:50–9:35 učebna 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními pojmy etiky a estetiky, esteticko-filosofickými koncepcemi v dějinách lidského myšlení, věnuje pozornost kontroverzním etickým a morálním otázkám. Snaží se o porozumění světu a člověku prostřednictvím teoretické reflexe problémů estetického osvojování světa skrze umění a filosofii.
Osnova
  • Pojem, význam a úloha etiky Mravní normy, přirozený mravní zákon Mravní výchova a její vztah k etice Pojetí etiky Sókrata, Platóna, Aristotela Etika Kantova kategorického imperativu Vášně, rozdělení vášní Pojem ctnost, rozdělení ctností, sociální ctnosti Dobro a zlo, původ dobra a zla, postoj člověka k dobru a zlu Charakteristika pojmů svědomí, rozum, vůle, jejich vztah k etice Etika pomáhajících profesí Estetika jako vědní disciplína Umění vnímat umění Krása klasická a bizarní Metamorfóza pohledu Estetický a filosofický prožitek Estetika přírody Člověk a vnímání krásna Vkus – móda – kýč Hudba jako výrazový prostředek vnímání krásna
Metody hodnocení
Okruhy ke zkoušce: 1. Základní pojmy, etika, morálka, estetika, význam a úloha etiky a estetiky 2. Mravní normy, přirozený mravní zákon, křesťanské vidění světa 3. Vztah etiky a demokratického uspořádání světa, etika ve společném soužití lidí 4. Základní pojetí etiky Sókrata, Platóna, Aristotela 5. Etika Kantova kategorického imperativu 6. Definice pojmu vášně, dělení vášní, 7. Pojem ctnost, rozdělení ctností, sociální ctnosti 8. Srovnání pojmů dobro a zlo, původ dobra a zla, postoj člověka k dobru a zlu 9. Charakteristika pojmů svědomí, rozum, vůle, jejich vztah k etice 10. Etika pomáhajících profesí 11. Krása klasická a bizarní 12. Estetický a filosofický prožitek 13. Definujte proces estetického osvojování 14. Definujte pojmy harmonie, funkčnost, proporcionalita, estetická scenérie, jednota v rozmanitosti 15. Vnímání člověka jako estetického objektu 16. Vkus – móda – kýč 17. Estetické vnímání hudby
Informace učitele
Literatura: GILBERTOVÁ, K. E., KUHN, H. Dějiny estetiky. Praha : SNTLU, 1965. ZUSKA, V. Estetika – úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3. TATARKIEWICZ, W. Dejiny estetiky. Bratislava : 1985. SOURIAU, E. Encyklopedie estetiky. Praha : Victoria publishing, 1994. ISBN 80-85615-18-X. GRAHAM, G. Filosofie umění. Brno : Barristerr & principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6. PERNIOLA, M. Estetika 20. století. Praha : 2000. ISBN 80-246-0213-X. ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Zvon, 1994. ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. SPN, 1991. ARISTOTELES. Etika Nikomachova. Rezek, 1996. KANT, I. Základy metafyziky mravů. Svoboda, 1990. LÉVINAS, E. Etika a nekonečno. Oikúmené, 1994. PLATÓN. Obrana Sókratova. Oikúmené, 1994. STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Karmelitánské nakladatelství, 2000.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.