SV4MP_KOMP Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 9:20–11:00 učebna 72
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje úvod do teorie, metodologie a praxe komparativní pedagogiky jako vědní disciplíny. Vymezuje její předmět a funkci a argumentuje její význam pro poznávání současné edukační reality. Podává přehled o institucionální a informační bázi komparativní pedagogiky a poskytuje úvod do problematiky mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Seznamuje s relevantními výsledky mezinárodně komparativních výzkumů a s jejich metodologií. Cílem předmětu ve smyslu výstupu z učení je porozumět, být schopen interpretovat, vysvětlit, posoudit a aplikovat zprostředkovávané poznatky.
Osnova
  • Předmět, funkce a význam KP KP jako vědní disciplína Informační a institucionální báze KP Vzdělávací systémy: struktura a funkce (ISCED) Vzdělávací systém ČR východisko komparace Co je to srovnávání a jak se odehrává? Srovnávací metoda jako základ KP Historickosrovnávací metoda a další metody KP Principy metodologie KP Komparativně pedagogický výzkum Evropská dimenze ve vzdělávání Vybraná témata srovnávací pedagogiky České alternativní školy v mezinárodním srovnání
Literatura
  • WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika. Praha : PedF UK, 2006.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004.
  • VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PdF UK, 1998.
  • ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha : Karolinum, 1999.
  • PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha : Portál, 2006.
  • ALLEMANN-GHIONDA, C. Einführung in die Vergleichende Erziehungswissenschaft. Weinheim und Basel : Beltz Verlag, 2004.
  • GREGER, D., JEŽKOVÁ, V. (eds). Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001.
Výukové metody
Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky v teoretické i praktické rovině a úspěšně složit zkoušku.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednášky. Typ zkoušky: ústní. https://moodlinka.ped.muni.cz/login/index.php Jedno z možných témat seminární práce: Vybrat si jeden zahraniční vzdělávací systém a zpracovat jej v rozsahu podle následující struktury: 1. Stručná charakteristika země; 2. Cíle a principy vzdělávacího systému; 3. Struktura vzdělávacího systému; 4. Srovnání se vzdělávacím systémem ČR (stanovte podobné a odlišné znaky). Poklady viz: www.eurydice.org. Kritéria hodnocení písemného i ústního výstupu jsou následující: kongruence, koherence, integrita, originalita, aplikabilita.
Informace učitele
https://moodlinka.ped.muni.cz/login/index.php
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.