SV4MP_SPPR Sociální patologie a prevence (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 13:00–13:45 učebna 33
Předpoklady
Předmět je určen studentům následného magisterského oboru Sociální pedagogika a volný čas v prezenční formě. Předpokladem pro jeho ukončení je zpracování kompletu praktických úkolů a úspěšné složení zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět SV4BP_SPAT Úvod do sociální patologie a prevence v bakalářském studiu, který rozvíjí v hlubších odborných a společenských dimenzích oboru.
Zabývá teoretickými i praktickými otázkami sociální patologie a má rozvinout potřebné kompetence budoucího sociálního pedagoga ve vztahu k společenským patologiím.
Prakticky je zaměřen na konkrétní projevy, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat a které musí také řešit a umět jim předcházet.
Po by předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;
- prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;
- projektovat a koordinovat preventivní a intervenční programy;
- pomoci jedinci v tíživé životní situaci.
Osnova
  • Vymezení praktických úkolů předmětu:
  • Studenti aktivní formou proniknou do problematiky sociálních patologií vytvořením slovníku odborných pojmů a dalšími úkoly vyplývajícími ze semináře. Předmět je završen zkouškou.
  • Témata přednášek a okruhy ke zkoušce:
  • 1. Vymezení základních pojmů (norma a řád ve společnosti).
  • 2. Teorie sociálních deviací, definice sociální patologie. Možné příčiny vzniku sociální deviace.
  • 3. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly.
  • 4. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí. Vymezení, etiologie, náprava, prevence.
  • 5. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Legislativa a zákony.
  • 6. Delikvence a kriminalita jako závažná forma soc. patologie. Vymezení, etiologie, náprava, prevence.
  • 7. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Analýza, prevence, náprava.
  • 8. Poruchy chování. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.
  • 9. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence.
  • 10. Patologie rodiny. Rozvodovost, násilí v rodině, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN. Vymezení, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.
  • 11. Poruchy v životě jednotlivce bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava a prevence.
  • 12. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku).
  • 13. Negativní vliv masmédií, globalizace. Vymezení, etiologie, klasifikace. Možné důsledky pro soudobou společnost a jedince. Mediální výchova, rozvoj mediální kompetence.
  • 14. Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu. Pozice společnosti.
  • 15. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií.
  • 16. Výchovně-vzdělávací instituce v prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů.
  • 17. Prevence, náprava, represe. Stupně prevence a její systém v české společnosti.
Literatura
  • ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
  • ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 9788021045507. info
  • SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
  • Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 80-7178-771-X. info
  • VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
  • MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
  • KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Edited by Richard Jedlička. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 169 s. ISBN 8071845558. info
  • TURČEK, K. Psychopatologické a sociálno-patologické prejavy u detí a mládeže. Bratislava : IRIS, 2000. ISBN 80-8901806-8.
Výukové metody
Přednáška s podněty k samostudiu a individuální přípravě ke zkoušce.
Metody hodnocení
Typ předmětu: přednáška.
Ukončení: zkouška.
Předpoklady pro ukončení předmětu:
A. SLOVNÍK ODBORNÝCH POJMŮ

Každý student dostane přidělený odborný termín, který podrobně rozpracuje, definuje, vymezí, analyzuje. Při zpracování je třeba podchytit různé pohledy nazírání na přidělený jev různými autory. Je třeba řádně citovat využité zdroje a ty uvést v seznamu literatury. Student svůj zpracovaný pojem poskytne spolužákům a každý si vytvoří vlastní, abecedně řazený slovník odborných pojmů z oblasti sociální patologie. Rozsah 1-2 strany.
B. ZKOUŠKA v rozsahu okruhů předmětu, která vyžaduje hlubší teoretické znalosti z vymezených oblastí.
Navazující předměty
Informace učitele
E-leraningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1202
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.