SV4MP_SPPS Sociální patologie a prevence (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4MP_SPPS/01: Po 13:25–14:10 učebna 35, T. Čech
Předpoklady
Předmět je určen studentům následného magisterského oboru Sociální pedagogika a volný čas v prezenční formě.
Předpokladem pro jeho ukončení je zpracování kompletu praktických úkolů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět SV4BP_SPAT Úvod do sociální patologie a prevence v bakalářském studiu, který rozvíjí v hlubších odborných a společenských dimenzích oboru.
Zabývá teoretickými i praktickými otázkami sociální patologie a má rozvinout potřebné kompetence budoucího sociálního pedagoga ve vztahu k společenským patologiím.
Prakticky je zaměřen na konkrétní projevy, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat a které musí také řešit a umět jim předcházet.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;
- prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;
- projektovat a koordinovat preventivní a intervenční programy;
- pomoci jedinci v tíživé životní situaci.
Osnova
  • Vymezení praktických úkolů předmětu:
  • Studenti aktivní formou proniknou do problematiky sociálních patologií vytvořením slovníku odborných pojmů a dalšími úkoly vyplývajícími ze semináře. Předmět je završen zkouškou.
  • Témata přednášek a okruhy ke zkoušce:
  • 1. Vymezení základních pojmů (norma a řád ve společnosti).
  • 2. Teorie sociálních deviací, definice sociální patologie. Možné příčiny vzniku sociální deviace.
  • 3. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly.
  • 4. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí. Vymezení, etiologie, náprava, prevence.
  • 5. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Legislativa a zákony.
  • 6. Delikvence a kriminalita jako závažná forma soc. patologie. Vymezení, etiologie, náprava, prevence.
  • 7. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Analýza, prevence, náprava.
  • 8. Poruchy chování. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.
  • 9. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence.
  • 10. Patologie rodiny. Rozvodovost, násilí v rodině, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN. Vymezení, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.
  • 11. Poruchy v životě jednotlivce bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava a prevence.
  • 12. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku).
  • 13. Negativní vliv masmédií, globalizace. Vymezení, etiologie, klasifikace. Možné důsledky pro soudobou společnost a jedince. Mediální výchova, rozvoj mediální kompetence.
  • 14. Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu. Pozice společnosti.
  • 15. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií.
  • 16. Výchovně-vzdělávací instituce v prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů.
  • 17. Prevence, náprava, represe. Stupně prevence a její systém v české společnosti.
Literatura
  • ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
  • ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 9788021045507. info
  • SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
  • Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 80-7178-771-X. info
  • VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
  • MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
  • KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Edited by Richard Jedlička. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 169 s. ISBN 8071845558. info
  • TURČEK, K. Psychopatologické a sociálno-patologické prejavy u detí a mládeže. Bratislava : IRIS, 2000. ISBN 80-8901806-8.
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 2000. Dostupné na www: .
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. 2004. Dostupné na www: .
Výukové metody
Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů.
Metody hodnocení
Typ předmětu: seminář.
Ukončení: zápočet.
Předpoklady pro ukončení předmětu:
A. SEMINÁRNÍ PRÁCE.
Vytvoření projektu primární prevence pro konkrétní sociálně-patologický jev a konkrétní věkovou, popř. sociální skupinu
B. AKTIVNÍ SPOLUÚČAST NA SEMINÁŘI.
Navazující předměty
Informace učitele
E-leraningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1202
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.