SV4MP_SPT Sociálně pedagogické teorie

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4MP_SPT/01: Po 13:00–14:50 učebna 78, D. Klapko
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do tematiky sociálně pedagogických teorií s důrazem na jejich mezioborovou provázanost a celospolečenskou působnost. Základní linii studia tvoří komplexní systémový pohled na předkládané teorie se zakomponováním kulturně-sociálních i přírodních faktorů. Nezbytnou součástí systémového přístupu je i analýza a popis jeho jednotlivých prvků. Cílem studia probíraných teorií, koncepcí, směrů, principů a klasifikací je zdůraznit význam multifaktorového pohledu na sociální jevy za účelem jejich popisu, vysvětlení a predikce v rámci edukační reality. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pojmy - vysvětlit podstatu a strukturu probíraných sociálně pedagogických teorií - vymezit a interpretovat současné sociálně pedagogické problémy - nastínit možné způsoby řešení probírané tematiky na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro teorii a praxi. - vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v rámci probíraných témat.
Osnova
  • 1. Struktura sociálních teorií. Problematika vědeckosti sociálních a přírodních věd. 2. Vědecká paradigmata (pozitivismus, konstruktivismus, strukturalismus, hermeneutika, fenomenologie). 3. Škola jako nástroj státu v rámci teorie sociální kontroly. 4. Teorie vzdělanostní reprodukce. Rovný přístup ke vzdělání. 5. Globalizace volného času a jeho působení na různé sociální skupiny. Technologizace života a smysl vzdělávání. 6. Teorie masové komunikace. Normativní teorie chování médií. Mediální kultura. 7. Soudobé teorie vzdělávání, postmodernismus ve výchově. 8. Kritické teorie, ideologie, moc, útlak, koncept sociální inkluze. 9. Postfeminismus a gender studies.
Literatura
    povinná literatura
  • YOUNG, Iris Marion. Proti útlaku a nadvládě : transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Translated by Zuzana Uhde. Vyd. 1. Praha: Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 2010, 256 s. ISBN 9788070073414. info
  • Sociální kritika v éře globalizace : odstraňování sociálně-ekonomických nerovností a konfliktů. Edited by Marek Hrubec, Translated by Martin Brabec. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2008, 479 s. ISBN 9788070072868. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
    doporučená literatura
  • KATRŇÁK, Tomáš. Nerovnost v přístupu ke vzdělání. Praha: Respekt Publishing, č. 26, 2010. info
  • GADAMER, Hans-Georg. Pravda a metoda. Translated by David Mik. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2010, 415 s. ISBN 9788087256046. info
  • Současné teorie moci. Edited by Daniel Kroupa. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Filozofická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 144 s. ISBN 9788074140150. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
  • ZÁBRODSKÁ, Kateřina. Variace na gender :poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia, 2009, 200 s. ISBN 978-80-200-1752-9. URL info
  • NAGL-DOCEKAL, Herta. Feministická filozofie : výsledky, problémy, perspektivy. Translated by Hana Havelková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007, 316 s. ISBN 9788086429687. info
  • KÖGLER, Hans-Herbert. Kultura, kritika, dialog. Translated by Jan Balon - Marek Hrubec. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2006, 187 s. ISBN 9788070072387. info
  • HARRINGTON, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 495 s. ISBN 8073670933. info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon, 2004, 190 s. Studie. ISBN 80-86429-29-6. URL info
  • WALZER, Michael. Interpretace a sociální kritika. Translated by Josef Velek. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 151 s. ISBN 80-7007-126-5. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
Výukové metody
Přednášky.
Metody hodnocení
Typ zkoušky: písemná Požadavky k ukončení přednáškového bloku: - vědomostní písemná zkouška - napsání pětistránkové seminární práce na zadané téma a vyplnění zkouškového formuláře. - Zkouška: známka je výsledkem hodnocení ve třech oblastech: - písemné zkoušení (viz okruhy otázek ke zkoušce) - plnění úkolů v semináři - kvalita zpracované seminární práce a zkouškového formuláře.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1257
heslo: štorch
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.