SZ1031a Psychology of Teaching and Education lecture

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Michaela Bucková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course deals with the issues of educational psychology. Students will be informed about the history of educational psychology, theoretical concepts and schools that influenced specific application of knowledge from the field, namely in teaching and evaluation.They will be able to understand the basic biological, social and self-regulatory determinants of the personality. The mains aims of the course can be summarized as follows: to understand modern educational psychology; to learn to recognize and develop adequate teaching and learning styles; to foster positive relationships and interactions among pupil; to prevent difficulties and disorders in behaviour, psyche and personality.
Osnova
  • 1. Educational psychology.
  • 2. History of educational psychology.
  • 3. Theoretical concepts and schools.
  • 4. The development of psychology in pedagogical practice.
  • 5. Psychological research of education.
  • 6. Examining pupils.
  • 7. Social determinants of education.
  • 8. Biological determinants of education.
  • 9. Relationships of the teacher and the pupils.
  • 10. Relationships among pupils.
  • 11. Dificulties of learning and behaviour.
  • 12. Self-education.
  • 13.Interventions in educational psychology.
Literatura
  • Handbook of educational psychology. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2006, xx, 1055. ISBN 0805859713. info
  • STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon, 2002, xxiii, 616. ISBN 0321011848. info
Výukové metody
lectures, class discussion, homeworks, reading
Metody hodnocení
written test(70%minimum)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.