SZ2BP_DiZS The Introduction to Didactics

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable of Seminar Groups
SZ2BP_DiZS/01: Tue 10:40–11:35 učebna 50
SZ2BP_DiZS/02: Thu 10:40–11:35 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 15 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Introduction bis studies didactics basic school.
Syllabus
  • Fundamental terms.Goal,content and teaching methods. Forms lessons, resources lessons. Evaluation. Textbook and teaching materials.
Literature
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy (Introduction in the study of the bases of didacties.). Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 pp. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dostupné např. http://www.vup.cz nebo http://www.rvp.cz/sekce/51.
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X.
Assessment methods (in Czech)
PÍSEMNÁ nebo ÚSTNÍ ZKOUŠKA. 1.OTÁZKY: * Výchova, vzdělávání,vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika * Vzdělávání:charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED * Vzdělání:charakteristika, druhy vzdělání * Vyučování (výuka) charakteristika; vyučování a učení * Vědomosti, typy vědomostí. Dovednosti, druhy dovedností. Postoje a kompetence * Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum * Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha), Standard základního vzdělávání, Vzdělávací program základní škola. Stručná charakteristika uvedených dokumentů, jejich vztah * Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV): stručná charakteristika tohoto dokumentu, systém kurikulárních dokumentů * Klíčové kompetence stanovené RVP ZV * Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP ZV * Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky * Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace * Otázka,její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek * Typy výuky * Metody výuky: charakteristika, celkový přehled * Metody slovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod * Metody názorné a pracovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod * Hodnocení, klasifikace: cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení * Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy) * Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce * Učebnice: funkce, druhy, práce s učebnicí * Učební pomůcky: celkový přehled, funkce, zásady používání. 2. POJMY: aktivita (jako pedagogický pojem), algoritmus, audiovizuální metoda, autodidakce, brainstorming, cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, demonstrace, dialog, didaktická hra, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, dovednost, e learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, instruktáž, klima školy, klima třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, kompetence klíčové, komunikace neverbální, komunikace verbální, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, kurikulum formální, kurikulum neformální, kurikulum skryté, kurikulum zamýšlené, kurikulum realizované, kurikulum dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, skupina heterogenní, skupina homogenní, škola alternativní, škola inkluzivní, škola inovativní, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, učení autentické, učení bezděčné, učení činnostní, učení intencionální, učení kooperativní, učení mechanické, učení motorické, učení sociální, učení verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, výklad, vyučovací metoda, vyučování, vyučování bilingvní (bilingvální), vyučování diferencované, vyučování frontální, vyučování integrované, vyučování rozšířené, vyučování skupinové, vzdělání, vzdělání materiální, vzdělání formativní, vzdělání všeobecné, vzdělání odborné, školní vzdělávací program, vzdělávání, vzdělávání formální, vzdělávání informální, vzdělávání neformální, workshop, znalost deklarativní, znalost kontextová, znalost procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SZ2BP_DiZS