SZ2BP_SoPd Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 13:25–16:55 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 66 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Dále se orientuje na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti budoucího uplatnění studentů v praxi. Předmět seznamuje studenty s vybranými aspekty a možnostmi náhradní rodinné péče, ústavní péče, problematiku řeší v kontextu důležitosti rodinné výchovy jako primárního socializačního činitele. Pozornost je dále věnována tématům penitenciární péče, pomáhajícím profesím, přesnému vymezení profese sociálního pedagoga, včetně zdůraznění jeho kompetencí.
Osnova
  • Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny. Charakteristika metodologických přístupů v sociální pedagogice. Definování aktuálních problémů sociální pedagogiky. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, aktuální problémy, legislativní zázemí. Ústavní výchova, historie, současná situace. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Pomáhající profese. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče.
Metody hodnocení
Kolokvium, předpokladem pro připuštění ke kolokviu je 75 % úspěšnost v závěrečném souhrnném testu Sociální pedagogika jako disciplína budoucnosti Interdisciplinární vymezení dějin pedagogiky a dějin sociální pedagogiky Vliv prostředí v kontextu sociální pedagogiky Edukativní aspekty her a sociální rozvoj žáků Sociálně znevýhodněné skupiny a oblast sociální práce v kontextu pedagogiky (socializace a Pedagogika volného času a výchova mimo vyučování. Prožitková pedagogika Rozvoj osobnosti sociálního pedagoga Uplatnění sociálních pedagogů v praxi Problematika profesiogramu sociálního pedagoga. Průřez zařízeními, kde pracují. Dramatická výchova očima sociální pedagogiky. Náhradní rodinná péče (Adopce, pěstounská péče, mezinárodní osvojení, SOS dětské vesničky,...) Sociální patologie jako sociálněpedagogický problém Další termíny budou vypsány v ISu během zkouškového období.
Informace učitele
Literatura ATKINSON, R.L. Psychologie. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3 BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. CACH, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách . Praha : 1990. CIPRO, M. Prameny výchovy . Praha : 1998. CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života. Praha : NLN, 1996. HOLEC, O. a kol. Instruktorský slabikář. Praha : PŠL, 1994. ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD, 2002, s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9 HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. IM HOF, U. Evropa a osvícenství. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2001. JIRÁSEK, I. Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, číslo 1, ročník 1. Praha : PŠL, 2004. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-105-5. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80 -7068-103-9 MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980 MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. MATĚJČEK, Z. (ed.), KOLUCHOVÁ, J. et al. Osvojení a pěstounská péče. Praha : Portál, 2002. 80-7178-637-3 MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. 80-7178-304-8 MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2. MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. MOON, J. A. A handbook of reflective and experiential learning. Theory and practice. London : RoutledgeFalmer, 2004. MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2511-5. NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-006-9. NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí. Brno : Paido, 2004. 80-7315-006-9. NEUMAN, J. Kurt Hahn – politik bez úřadu a pedagog bez diplomu. Gymnasion, číslo 1, ročník 1. Praha : PŠL, 2004. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. 80-7178-711-6. PAVLOVSKÁ, M. ed. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno : PdF MU, 1999. ISBN80-210-2033-4. PŘADKA, M. KNOTOVÁ, D. FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 2004. ISBN 80-210-3469-6. SMÉKAL. V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno : Barrister & Principal, 2004 . ISBN 80-86598-65-9. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. 80-7178-559-8 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy, Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80- 86106 02-0 VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno : PdF MU, 1992. VERDON, J. Volný čas ve středověku. Praha : Vyšehrad, 2003. VERNANT, J.-P. Řecký člověk a jeho svět. Praha : Vyšehrad, 2005. VILLARI, R. Barokní člověk a jeho svět. Praha : Vyšehrad, 2004. WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. Praha : Portál, 2005. WARSHAK, R. A. Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-089-8
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SZ2BP_SoPd