SZ2MP_Ps21 Apllied psychology for teachers

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
PhDr. Jana Veselá, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět se zabývá využitím psychologických poznatků z jednotlivých oborů psychologie v pedagogické praxi učitele. Zvláště se zaměřuje na poznatky z teorie učení, kognitivní psychologie, psychologie vyučování a výchovy, sociální psychologie, věkovými zvláštnostmi dětí s využitím individuálního přístupu k jednotlivým žákům. Aplikuje psychologické poznatky za účelem zvyšování efektivity práce učitele.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Kognitivní činitelé a učení. Utváření pojmů a kognitivní vývoj. Piagetova teorie kognitivního vývoje. Inteligence. Tvořivost. Teorie učení. Kognitivní styly. Strategie učení. Strukturování učiva, pojmové mapování. Řízení procesu učení. Motivační, emoční a volní činitelé v procesu učení. Efektivní učení ve škole. 2. Osobnost. Koncepce osobnosti. Formování osobnosti. Vývoj osobnosti. Jáství. 3. Sociální interakce. Sociální chování, zrání a dovednosti. Dyadické interakce učitel x žák. Sociální percepce a atribuce. Školní třída jako malá sociální skupina. Sociometrie, šikana, asertivita. Klima školní třídy. 4. Osobnost žáka. Hodnoty a morální vývoj. Emoční problémy žáků. Emoční a volní vývoj. Stres ve škole. Zvládání školní zátěže. 5. Řízení a zvládání školní třídy. Problémové chování. Účinné trestání, odměna. Zákon přirozených následků. Skupinové chování. Poruchy chování. Psychologická hlediska při výchově problémových dětí. Učitel a problémový žák. 6. Osobnost učitele. Vlastnosti učitele. Úspěšnost učitele. Učitelovo pojetí výuky. Učitelský stres. Techniky zvládání stresu. Klíčové dovednosti učitele. 7. Využití psychologických metod v práci učitele. Pozorování, rozhovor, dotazník, projektivní techniky, kazuistika, rozbor výsledků činnosti, rozbor slovních projevů, sebepozorování, introspekce, psychologická diagnostika žáka. 8. Výchova v rodině. Styly rodičovské péče, připoutání, socializace dítěte v rodině, sociální učení v raném vývoji, rodina a škola.
Literature
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků (Teaching styles and learning strategies). In Problémy kurikula základní školy. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006, p. 99-111, 12 pp. ISBN 80-210-4125-0. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Výchova dětí se závadami a poruchami chování. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 18 s. ISBN 8072040685. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy sociální psychologie. Brno: Cerm, 1998, 181 stran. ISBN 8072040642. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 pp. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Assessment methods
written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/SZ2MP_Ps21