SZ6065 Individuální pedagogická praxe - třída

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 14. 3. 15:00–16:50 učebna 73, Čt 4. 4. 15:00–16:50 učebna 73, Čt 11. 4. 15:00–16:50 učebna 73, Čt 18. 4. 15:00–16:50 učebna 73, Čt 25. 4. 15:00–16:50 učebna 73, Čt 16. 5. 15:00–16:50 učebna 73
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce.
Osnova
  • Individuální pedagogická praxe = individuální aktivita studentů. Praxe může být vykonávána na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe, kde student vykonává činnosti pomocníka učitele, případně povinnosti učitele podle doporučení vedoucího učitele pedagogické praxe. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, co vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, uvědomte si, čeho chcete dosáhnout. 2) Skupina dětí je na počátku práce s nimi pro Vás neznámá, získejte informace o jednotlivých členech a vyhodnoťte je. 3)Sledujte projevy nepozornosti a nekázně dětí a zjistěte jejich příčiny. 4) Sledujte zvláště nápadné žáky, zjistěte a zaznamenejte proč a v čem se liší od ostatních. Záznamy v deníku můžete vést jako záznamy pedagogických situací, které reflektujete a navrhuje jiná, možná efektivnější řešení a postupy.
Literatura
  • HLAĎO, Petr, Marie HORÁČKOVÁ a Lenka DANIELOVÁ. Pedagogická praxe. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010, 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
Výukové metody
praktické vedení pedagogických činností ve školní třídě, reflektivní psaní, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Individuální aktivní činnost studenta na praxi, vedení pedagogického deníku, zápočet
Informace učitele
Informace k praxím naleznete zde, stejně tak potvrzení o praxi: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/informace-pro-bc/ Zápočet je udělen po odevzdání reflektivního deníku a potvrzení o praxi do odevzdávárny v isu a absolvování skupinové reflexe praxe. Termíny skupinové reflexe najdete v isu, přihlašte se na ně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.