SZ6072 Základy IT gramotnosti a bezpečnosti pro učitele

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6072/01: Po 10:00–11:50 učebna 28, M. Dosedla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu:
bude rozumět základní odborné terminologii z oblasti ICT;
bude umět vyhledávat informace na internetu a posuzovat jejich správnost a nakládat s nimi v souladu s autorským zákonem a citačními pravidly;
bude umět získávat a editovat různé druhy dat vhodné pro použití ve vzdělávání;
bude znát bezpečnostní hrozby a rizika v souvislosti s internetem a vzděláváním.
Výstupy z učení
Student po úspěšném absolvování předmětu:
bude rozumět základní odborné terminologii z oblasti ICT;
bude umět vyhledávat informace na internetu a posuzovat jejich správnost a nakládat s nimi v souladu s autorským zákonem a citačními pravidly;
bude umět získávat a editovat různé druhy dat vhodné pro použití ve vzdělávání;
bude znát bezpečnostní hrozby a rizika v souvislosti s internetem a vzděláváním.
Osnova
  • 1. Informační společnost. 2. Právní aspekty práce s informacemi a citacemi. 3. Druhy dat a práce s nimi z pohledu získání, ukládání a manipulace s daty. 4. Operační systémy. 5. Počítačové sítě a internet. 6. Bezpečnost na internetu, sociálních sítích a v komunikaci. 7. ICT a výukové materiály z pohledu tutora.
Literatura
  • Hlavatý, J. Didaktická technika pro učitele, Vydavatelství VŠCHT, 2002, 119 s., ISBN 8070704793
  • Pecinovský, J. a R. Pecinovský, Windows 10 průvodce uživatele. 232 s. ISBN 978-80-247-5700-1
  • Eckertová, L. a D. Dočekal. Bezpečnost dětí na Internetu. Computer Press, 2013, ISBN 9788025138045
  • Požár, J. Informační bezpečnost. Aleš Čeněk, 2005, ISBN 8086898385
  • Kurose, J. a R. Keith. Počítačové sítě. Computer Press, 2014, 624 s. ISBN 9788025138250
  • Roubal, P. Počítač pro učitele. Computer Press, 312 s., ISBN 9788025122266
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
Metody hodnocení
seminární práce, ústní kolokvium.
Informace učitele
http://elmood.ped.muni.cz
Součástí výuky jsou teoretické přednášky a diskuze doplněné praktickými úkoly týkajícími se probíraných témat. Předmět se vyučuje při minimálním počtu 5 aktivních studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.