SZ6075 Projektová výuka v teorii a praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6075/01: St 11:10–12:50 učebna 11, J. Kratochvílová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
 Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený systém teoretických poznatků ke komplexní výukové metodě, projektové výuce a tyto poznatky přenést do praxe a získat tak zkušenost s realizací vlastního projektu a jeho sebereflexe. Student: Definuje základní teoretické pojmy vztahující se k projektové metodě, vysvětlí kořeny projektové metody. Vysvětlí rozdíl mezi výukou tematickou a projektovou. Vhodně zvolí úkol, problém pro projekt a jeho výstup. Naplánuje předpokládaný průběh projektu, vysvětlí fáze projektu. Zrealizuje projekt s žáky. Realizovaný projekt reflektuje a zhodnotí. Vlastní realizací projektu prokáže porozumění teoretickým východiskům projektové výuky a realizačním strategiím.
Osnova
  • 1.Interaktivní model výuky jako předpoklad projektové výuky 2.Teoretická východiska a historický kontext projektové výuky 3.Role učitele v projektové výuce 4.Fáze projektové výuky 5.Typologie projektů 6.Tvorba projektu: písemný návrh - plánování projektu: smysl, cíle, činnosti, metody a formy práce, výstup, organizace 7.Realizace projektu v praxi 8.Výhody a nevýhody projektové výuky 9.Sebereflexe projektu
Literatura
    povinná literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 160 s. ISBN 978-80-210-8163-5. info
    doporučená literatura
  • PLUCKOVÁ, Irena, Jiří ŠIBOR a Libuše KONEČNÁ. Projektová výuka na základních a středních školách. In Projektová výuka ve školství. 1. vyd. Kunovice: Evropský polytechnický institut, s.r.o., 2011, s. 39 - 58, 19 s. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
    neurčeno
  • TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. info
Výukové metody
Semináře budou probíhat interaktivně a studenti v nich budou tvořit vlastní návrh projektu. Skrze tuto zkušenost naplánují a zrealizují vlastní projekt. Příprava na seminář zahrnuje ukázky projektů zpraxe, jejich analýzu a kritické reflektování vlastního projektu a projektu spolužáků.
Metody hodnocení
Kritéria hodnocení a sebehodnocení projektu: •Práce splňuje obsahově i realizací požadavky na projekt. •Student vhodně zvolí úkol, problém pro projekt. •Vzhledem ke smyslu projektu zvolí vhodný výstup projektu. •Definuje správně cíle ve všech rovinách rozvoje osobnosti žáka •Naplánuje předpokládaný soubor činností a úkolů při práci na projektu společně s žáky. •Flexibilně reaguje na potřeby žáků a změny v průběhu projektu. •Při projektové výuce je jako učitel v roli poradce. •Práce je správně po stránce jazykové.
Informace učitele
Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu: 1) aktivní účast na semináři, 2 písemný projekt a jeho sebereflexe. PPt prezentace 3) písemná sebereflexe kompetencí studenta projektové výuky Active approach to the seminar. Written project and its reflection. PPt presentation. Written reflection of the competencies for project-based teaching.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.