SZ6105 Deskové hry ve vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6105/01: Po 12:00–13:50 učebna 28a, K. Picka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení budoucích učitelů (nezávisle na oboru) s možnosti využití moderních deskových her ve vzdělávacím procesu. Studenti budou seznámeni jak s teorií navázanou na hry v pedagogice, tak i s praktickými ukázkami (hraní) deskových her.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - identifikovat vhodné hry pro jejich pedagogickou praxi - vhodně zapojovat hry do učebního procesu - organizovat hodiny s ohledem na zapojení deskových her - chápat využívání deskových her v pedagogické práci - pomoci ostatním kolegům na pracovišti s výběrem deskových her a jejich zapojení v rámci hodiny - hrát moderní deskové hry a vhodně vysvětlit jejich pravidla a cíle žákům
Osnova
  • 1. Hra jako koncept (Huizinga, Ellington, ...) 2. Hra v pedagogice (teoretická východiska) 3. GBL (Game-based-learning) 4. Hry a motivace 5. Historie deskových her 6. Moderní deskové hry 7. Rozdělení deskových her her 8. Deskové hry ve vzdělávacím prostředí 9. Deskové hry využitelné ve výuce (příklady) Každá z hodin je doprovázena ukázkou konkrétních titulů, které si studenti prakticky vyzkoušejí. Tituly využívané v tomto předmětu zahrnují například hry Timeline, Story Cubes, Ekopolis, Multipolis, Země, Robo Rally, Představ si!, Krycí jména a další.
Výukové metody
přednášky, praktická cvičení
Metody hodnocení
- aktivita a plnění úkolů během výuky - seminární práce zahrnující didaktické přípravy s využitím deskových her
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.