SZ6106 Aktivizující výukové metody

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 59 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty: - systematickými znalostmi o podstatě a zásadách badatelského vzdělávání (BOV); - dovednostmi vytvářet výukové materiály a pomůcky pro BOV; - dovednostmi tvorby komplexních výukových modulů; - schopnostmi rozvíjet vlastní kreativitu. - znalostmi o podstatě kritického myšlení - znalostmi některých metod kritického myšlení, včetně využívání aktivního učení odehrávajícího se ve fázích evokace – uvědomění si významu informací – reflexe - dovednostmi volit z nástrojů a metod kritického myšlení efektivní k dané situaci, aby si žáci mohli vytvářet své vlastní názory, hodnoty a přesvědčení - zkušenostmi z reflektování vlastního učení a dovednostmi využívat žákovu neustálou reflexi vlastního učení jako jednoho z nástrojů celoživotního vzdělávání; - schopnostmi rozvíjet vlastní kreativitu při aplikaci metod v rámci vlastních příprav na výuku - základními znalostmi a dovednostmi projektové výuky.
Výstupy z učení
Student: - aplikuje teoretické poznatky o BOV v praxi; - vytvoří výukové materiály a pomůcky pro BOV; - rozvíjí vlastní kreativitu a kreativitu žáků; - aplikuje teoretické poznatky o metodách rozvíjejících kritické myšlení v praxi; - reflektuje vlastní učení; - aplikuje třífázový model učení E-U-R a metody rozvíjející kritické myšlení žáků v rámci vlastních příprav na výuku; - rozvíjí vlastní kreativitu a kreativitu žáků; - má představu o jednotlivých fázích žákovského projektu.
Osnova
  • • Seminář č. 1 Základní pojmy BOV: konstruktivismus, otevřené učení, bádání. Požadavky na ukončení předmětu. • Seminář č. 2 Bádání: typy bádání, tvorba otázek, praktický nácvik přípravy různých typů bádání. • Seminář č. 3 Badatelský cyklus – seznámení s praktickými ukázkami. • Seminář č. 4 Tvorba materiálů pro BOV na základě získaných informací. • Seminář č.5 Sebereflexe a peer-assessment vytvořených materiálů. • Seminář č. 6 Základní pojmy – co je kritické myšlení, kmeny a kořeny, I.N.S.E.R.T., zdroje. Požadavky na ukončení předmětu. • Seminář č. 7 Čtení s předvídáním, podvojný deník, životabáseň. Praktické seznámení s metodami. • Seminář č. 8 Skupinová výuka a koooperativní výuka, skládankové učení. Praktické seznámení s metodami. Seminář č. 9 Třífázový model učení (E-U-R), praktické seznámení, individuální aplikace dle zaměření studentů • Seminář č.10 Metody reflexe, sebereflexe a peer-assessment vytvořených materiálů, příprav na výuku. Seminář č. 11 Projektová výuka
Literatura
    povinná literatura
  • TRNA, Josef a Eva TRNOVÁ. Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2015, 133 s. Pedagogický vývoj a inovace 2. ISBN 978-80-7315-252-9. info
Výukové metody
Strategie výuky: Workshop, skupinová výuka, diskuze, projekt.
Metody hodnocení
Aktivní účast a plnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.