SZ6108 Speciální pedagogika II

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marína Štibrányiová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6108/01: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 15:00–16:50 učebna 10, K. Červenka, K. Heislerová, S. Chaloupková, B. Chleboradová, P. Röderová, M. Štibrányiová, D. Zámečníková
Předpoklady
SP3611 Speciální pedagogika I || SPp409 Speciální pedagogika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specifikovat individuální rozdíly ve vzdělávání dětí/žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb.
Výstupy z učení
- Student získá základní teoretické poznatky v rámci jednotlivých forem a stupňů SVP;
- Student si prohloubí základní terminologii, vztahující se k oborům speciální pedagogiky.
Osnova
  • • Dítě/žák s narušenou komunikační schopností, jeho vzdělávání a podpora, komunikace, možnosti logopedické intervence.
  • • Dítě/žák se sluchovým postižením nebo s oslabením sluchového vnímání, jeho vzdělávání a podpora, zásady komunikace.
  • • Dítě/žák se specifickými poruchami učení, jeho vzdělávání a podpora, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Podpora funkční gramotnosti.
  • • Dítě/žák s tělesným postižením, jeho vzdělávání a podpora.
  • • Dítě/žák s chronickým onemocněním a jeho vliv na vzdělávání.
  • • Dítě/žák se zrakovým postižením nebo oslabení zrakového vnímání, jeho vzdělávání a podpora.
  • • Dítě/žák s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu, jeho vzdělávání a podpora.
  • • Dítě/žák s poruchami autistického spektra – PAS, jeho vzdělávání a podpora.
  • • Dítě/žák v riziku poruch chování, s problémy/poruchou chování jeho vzdělávání a podpora.
Literatura
    povinná literatura
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Online. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010. 435 stran. ISBN 9788073676797. [citováno 2024-04-23] info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Online. Vydání první. Praha: Portál, 2004. 228 stran. ISBN 8071788880. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Online. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. [citováno 2024-04-23] info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. Online. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. [citováno 2024-04-23] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Online. Brno: Paido, 2012. 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. [citováno 2024-04-23] info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 9788026200840. [citováno 2024-04-23] info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.. Online. Brno: Paido, 2012. 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. [citováno 2024-04-23] info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Online. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Prezentace jednotlivých typů speciálních vzdělávacích potřeb, jejich projevů. Kategorizace. Diskuze nad specifikovanými tématy a odbornou literaturou. Zpracování anotace na odbornou publikaci z oboru speciální pedagogiky. Příprava podkladů pro zpracování seminární práce – případové studie.
Metody hodnocení
Zápočtový test s otevřenými otázkami. Podmínky a hodnocení budou upřesněny vyučujícími v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti oboru Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.