SZ7BK_BiEV Environmentální vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Ptáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BK_BiEV/01: Pá 4. 10. 18:30–20:10 učebna 50, Pá 15. 11. 18:30–20:10 učebna 50, J. Kolejka, V. Navrátil, P. Ptáček, L. Vodová
SZ7BK_BiEV/02: Pá 22. 11. 18:30–20:10 učebna 50, Pá 6. 12. 17:35–19:15 učebna 50, J. Kolejka, V. Navrátil, P. Ptáček, L. Vodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- zařadit environmentální výchovu do platných kurikulárních dokumentů
- vysvětlit rozdíl mezi ekologií a environmentalistikou
- vysvětlit základní ekologické pojmy (populace, společenstvo, ekosystém);
- charakterizovat globální environmentální problémy; - vysvětlit jak likvidovat jednotlivé typy odpadů;
Osnova
  • 1. Průřezové téma Environmentální výchova v rámci RVP ZV. 2. Ekologie a environmentalistika - základní pojmy. 3. TUR a jeho předpoklady. 4. Základní ekologické pojmy (populace, společenstva, ekosystém, faktory). 5. Toky látek a energií, ochrana přírody, druhů. 6. Regionální ekologie a chemie, postavení učitele. 7. Polutanty, toxicita, prevence. 8. Odpadní látky. 9. Energie. 10. Životní prostředí obecně – úvod. 11. Životní prostředí České republiky. 12. Krajina.
Literatura
  • LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj. 184 s. ISBN 8085615932. 2000. info
  • HOUGHTON, John Theodore. Globální oteplování : úvod do studia změn klimatu a prostředí. Praha: Academia. 228 s. ISBN 8020006362. 1998. info
  • GRALLA, Preston. Jak pracuje životní prostředí. Translated by Vratislav Nechuta, Illustrated by Cherie Plumlee. Brno: Unis. 212 stran. ISBN 156276232X. 1995. info
  • LOSOS, Bohumil, František KUBÍČEK a Zdeněk ŠEDA. Základy obecné ekologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 258 s. 1987. info
Výukové metody
Forma výuky: hodina základního typu, samostatná práce Metody výuky: Přednáška, práce s literaturou.
Metody hodnocení
Metody pro ověření výstupů učení: zpracování seminární práce, písemný test, ústní rozprava. Závěrečné hodnocení: a)základní orientace v problematice - ověření vědomostí pomocí testu případně při ústní rozpravě. V testu je možné získat 20 bodů, pro úspěšné zvládnuté je třeba aspoň 16 bodů. Vědomosti studentů, kteří získali 11-15 bodů budou následně prověřeny při ústní rozpravě. Pokud získají 10 a méně bodů, musí test opakovat. b)seminární práce: volba ze dvou témat
1. regionální environmentální problematika vybraného regionu.
2. Didaktika environmentálních problémů v předmětu - vybírají si studenti, kteří již učili nebo učí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/zasady_pro_vypracovani_praci.pdf
Předmět se zabývá základním paradigmatem současné společnosti: využíváním přírodních zdrojů a přeměnou životního prostředí. Dokladuje zákonitosti dějů nezbytné k pochopení vývoje situace. Jako jeden z limitních pro život lidské společnosti je nezbytný na všech úrovních vzdělávání, z pohledu moderních trendů školství (RVP, ŠVP) hlavně pro budoucí učitele. Seminární práci je třeba zpracovat dle zásad uvedených na webové stránce předmětu a osnovy uvedené na přednášce. Rozsah práce je 5 stran. Pozornost je třeba věnovat nejen naplnění zadané osnovy, ale i správnosti citování použitých zdrojů dle citační normy - viz http://is.muni.cz/do/1441/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1-2010.pdf Studenti si volí jedno ze dvou témat seminární práce 1. Didaktika environmentální problematiky - volí si pouze Ti studenti, kteří již učí nebo učili! 2. Environmentální charakteristika vybraného regionu (obec, mikrogegion, okres, nikoli úroveň kraje!) Předepsaná osnova seminární práce: 1. Poloha území (místa) a jeho základní administrativní parametry (velikost, počet obyvatel, příp. historické údaje) 2. Přírodní podmínky a jejich vliv na ŽP 2.1 Geologická stavba 2.2 Reliéf 2.3 Ovzduší a klima 2.4 Vody 2.5 Půdy 2.6 Biota 3. Ekonomické a sociální faktory ŽP 3.1 Průmysl 3.2 Zemědělství 3.3 Lesní hospodářství 3.4 Vodní hospodářství 3.5 Odpadové hospodářství .... sem případně další významná místní odvětví 3.X Životní úroveň 3.XX Sociálně patologické jevy 4. Ochrana přírody a krajiny 4.1 VCHÚ a MCHÚ 4.2 ÚSES 4.X Další formy a zkušenosti z ochrany přírody a krajiny 5. SWOT analýza ŽP - volitelná kapitola 5.1 Faktory analýzy 5.2 Hodnocení analýzy Ústní rozpravu studenti vykonají u vyučujícího, který jim byl přidělen dle příjemní: studenti s příjmením na A-H (včetně): Dr. Vodová studenti s příjmením na CH-M (včetně): Dr. Ptáček studenti s příjmením na N - S(včetně): Prof. Navrátil studenti s příjmením na Š-Ž(včetně): Doc. Kolejka Termíny rozprav budou zveřejněny při jednotlivých termínech testu a následně také v Isu. Opakující studenti řeší ukončení předmětu s vyučujícím, ke kterému náleželi v minulém roce - tj. s vyučujícím, který opravoval jejich test a seminární práci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.