SZ7BP_KOM1 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Josef Moravec (cvičící)
Mgr. Hana Medvedová (cvičící)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Krátká, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_KOM1/01: Po 12:05–12:50 učebna 32, J. Boumová
SZ7BP_KOM1/02: Po 11:10–11:55 učebna 32, J. Boumová
SZ7BP_KOM1/03: Po 10:15–11:00 učebna 38, J. Boumová
SZ7BP_KOM1/04: Po 9:20–10:05 učebna 38, J. Boumová
SZ7BP_KOM1/05: Út 9:20–10:05 učebna 38, K. Lojdová
SZ7BP_KOM1/06: Út 8:25–9:10 učebna 38, K. Lojdová
SZ7BP_KOM1/07: Út 14:50–15:35 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/08: Út 13:55–14:40 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/09: Út 13:00–13:45 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/10: St 9:20–10:05 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/11: St 8:25–9:10 učebna 20, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/12: St 14:50–15:35 učebna 24, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/13: St 13:00–13:45 učebna 30, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/14: St 13:55–14:40 učebna 30, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/15: St 12:05–12:50 učebna 20, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/16: St 11:10–11:55 učebna 30, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/17: St 17:35–18:20 učebna 24, A. Bendová
SZ7BP_KOM1/18: St 18:30–19:15 učebna 30, A. Bendová
SZ7BP_KOM1/19: Po 15:45–16:30 učebna 42, J. Moravec
SZ7BP_KOM1/20: Po 14:50–15:35 učebna 20, J. Moravec
SZ7BP_KOM1/21: Po 13:55–14:40 učebna 38, J. Moravec
SZ7BP_KOM1/22: Po 13:00–13:45 učebna 38, J. Moravec
SZ7BP_KOM1/23: Čt 10:15–11:00 učebna 38, H. Medvedová
SZ7BP_KOM1/24: Čt 11:10–11:55 učebna 30, H. Medvedová
SZ7BP_KOM1/25: Čt 8:25–9:10 učebna 38, H. Medvedová
SZ7BP_KOM1/26: Čt 9:20–10:05 učebna 35, H. Medvedová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění základům pedagogické komunikace a osvojit si základní komunikační dovednosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi a porozumět základním pojmům studované disciplíny.
Osnova
  • Znaky a principy pedagogické komunikace. Verbální komunikace. Neverbální komunikace. Komunikační pravidla.
Literatura
    doporučená literatura
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
    neurčeno
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Kapitola 4.
Výukové metody
teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
Metody hodnocení
Zápočet, seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu a prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut
Informace učitele
Požadavky na ukončení (2): 1.KOMUNIKAČNÍ VÝSTUP. Kriteria pro hodnocení výstupu: A.FORMÁLNÍ STRÁNKA PROJEVU: a)verbální složka komunikace: přiměřená hlasitost, přiměřené tempo, správné frázování, dynamika řeči, emocionalita řeči, adekvátní slovník, spisovná mluva. b)neverbální složka komunikace: pohledy, výraz obličeje, gesta, pohyby, fyzický postoj, dotyk, přiblížení vzdálení, úprava zevnějšku. B.OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU : soulad obsahu a formy, přiměřenost posluchačům. C.DALŠÍ ASPEKTY PROJEVU: motivace, atmosféra, zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle. 2.FORMULACE OTÁZEK (ÚKOLŮ) k vybranému učebnímu celku.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.