SZ7BP_KOM2 Skills for communication II

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Dana Šmerdová (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable
Thu 9:45–11:25 pracovna doktorandů
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 26 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/26, only registered: 0/26, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/26
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 79 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Bases pedagogic communication.
Syllabus
  • Characters and principles pedagogic communication. Verbal communication. Nonverbal communication. Rules communication.
Literature
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • LINHARTOVÁ, Dana. Pedagogická komunikace pro učitele. 1. vydání. Brno: MZLU, 2001, 74 pp. ISBN 80-7157-556-9. info
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Kapitola 4.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky na ukončení: 1.KOMUNIKAČNÍ VÝSTUP. Kriteria: FORMÁLNÍ STRÁNKA PROJEVU: VERBÁLNÍ SLOŽKA : přiměřená hlasitost, přiměřené tempo, správné frázování, dynamika řeči, emocionalita řeči, adekvátní slovník, spisovná mluva. NEVERBÁLNÍ SLOŽKA : pohledy, výraz obličeje, gesta, pohyby, fyzický postoj, dotyk, přiblížení vzdálení, úprava zevnějšku. OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU : soulad obsahu a formy, přiměřenost posluchačům. DALŠÍ ASPEKTY : motivace, atmosféra, zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle. 2. FORMULACE OTÁZEK k vybranému učebnímu celku.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SZ7BP_KOM2