SZ7BP_UvPs Úvod do psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Mgr. Dagmar Černá (náhr. zkoušející)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Markéta Heroutová (náhr. zkoušející)
Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (náhr. zkoušející)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_UvPs/01: St 8:30–9:15 učebna 50, E. Řehulka
SZ7BP_UvPs/02: St 7:40–8:25 učebna 50, E. Řehulka
SZ7BP_UvPs/03: St 16:20–17:05 učebna 50, E. Řehulka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 27 mateřských oborů, zobrazit
Osnova
  • Předmět psychologie a jeho vývoj. Co je psychologie. Psychologie jako věda. Akademická psychologie a psychologie implicitní. Formování psychologických idejí. Pojem duše. Vývoj psychologických názorů ve filozofii, náboženství, krásné literatuře a medicíně. Vztah psychologie k jiným vědám. Vztah psychologie a pedagogiky. Základní a aplikované psychologické disciplíny. Struktura psychologických věd. Alternativní psychologie. Kategorie chování a prožívání. Metodologie a metody psychologie. Pracovní vymezení předmětu psychologie. Biologická podmíněnost psychiky. Psychika. Organizace nervového systému. Neuron. Synapse. Periferní a autonomní nervový systém. Reflex. Centrální nervový systém. Limbický systém. Velký mozek. Pravý a levý mozek. Psychofyziologický problém. Vztah mozku a psychiky. Senzorické procesy. Genetika chování. Sociální a kulturní podmíněnost psychiky. Vědomí. Charakteristika sociálního prostředí a jeho význam. Princip socializace. Sociální učení. Psychologický význam kultury. Předmět kulturní antropologie, její poznatky a význam pro psychologii. Koncepce vzniku vědomí. Kategorie vědomí v medicíně, filozofii a psychologii. Asocianismus. Psychofyzika a experimentální psychologie. Hlubinná psychologie. Princip asociace. Vývoj asocianismu a jeho omezení. Kvantifikace v psychologii. Psychofyzika. Reakční čas. Experimentální psychologie. S. Freud, životopis. Principy psychoanalýzy. Psychoanalýza a kultura. Hlavní myšlenky A. Adlera (individuální psychologie). Hlavní myšlenky C. G. Junga. Hlubinná psychologie dnes. Geštalt-psychologie. Fyziologie VNČ. Behaviorismus. Principy geštalt-psychologie a její význam. Fyziologie vyšší nervové činnosti (I.P.Pavlov) a reflexologie (V. M. Bechtěrev). Principy behaviorální psychologie, její vývoj v USA a význam pro současnou psychologii. Kritické poznámky ke geštaltu, fyziologii VNČ a k behaviorismu. Humanistická psychologie. Kognitivní psychologie. Transpersonální psychologie. Podmínky vzniku humanistické psychologie a její principy. Koncept seberealizace. Využití myšlenek humanistické psychologie. Vznik kognitivní psychologie a její principy. Pojem mentální reprezentace. Hlavní myšlenky transpersonální psychologie. Mimořádné stavy vědomí a koncept rozšířeného vědomí. Etické otázky současné psychologie. Osobnost, - pojem, vymezení, struktura a dynamika. Faktorové a typologické systémy. Vymezení osobnosti v psychologii. Struktura a dynamika osobnosti. Vlastnosti osobnosti. Jáství. Osobnost v diferenciální psychologii. Typologie osobnosti (hippokratovsko-pavlovovská, Jungova typologie, princip konstitučních typologií). Faktorové modely osobnosti. Pětifaktorová struktura popisu osobnosti (Big Five). Hodnocení osobnosti. Poruchy osobnosti. Motivace, potřeby, zájmy, hodnoty. Motivace a motiv. Impulsy a incentivy. Potřeby a jejich klasifikace. Hierarchie potřeb. Zájmy, jejich vymezení a kvalitativní a kvantitativní charakteristiky. Konflikt a jeho typy. Frustrace a reakce na frustraci. Ideály. Psychologická problematika hodnot. Možnosti a omezení zkoumání motivace člověka. Schopnosti, inteligence. Vymezení schopností. Schopnosti a vlohy. Kvalitativní a kvantitativní pohled na schopnosti. Schopnosti, nadání, talent. Schopnosti, vědomosti, návyky, dovednosti. Obecné a speciální schopnosti. Inteligence, vymezení, teorie, měření. Inteligenční kvocient (IQ). Poruchy inteligence. Schopnosti a tvořivost. Charakter, vůle, rozhodování, stres, odolnost k zátěžovým situací. Vymezení charakteru a jeho pojetí v současné psychologii. Morální charakter. Vymezení vůle. Vůle a rozhodování. Odolnost k zátěžovým situacím. Stres. Coping-proces. Emoce, temperament Chápání emocí v psychologii. Psychologický a fyziologický výklad emocí. Klasifikace emocí. Afekty. Nálady. Vyšší city. Výraz emocí. Patologie emocí. Temperament, jeho vymezení a vývoj koncepce. Temperamentové vlastnosti a systémy jejich klasifikace. Temperament a charakter. Pozornost, paměť, učení. Vymezení pozornosti. Úmyslná a neúmyslná pozornost. Vlastnosti pozornosti. Poruchy pozornosti. Biologické základy paměti. Fáze paměti. Krátkodobá a dlouhodobá paměť. Deklarativní a nedeklarativní paměť. Křivky zapomínání. Poruchy paměti. Kategorie učení v psychologii. Učení a paměť. Kognitivní procesy: čití, vnímání, představivost, fantazie. Tradice studia kognitivních procesů v psychologii. Psychologie percepce (čití, vnímání). Klasifikace vjemů. Percepční prahy. Weber-Fechnerův zákon. Apercepce. Představivost. Typy představivosti. Iluze. Halucinace. Fantazie a obrazotvornost. Snění. Význam představivosti. Myšlení a řeč. Psychologický přístup k myšlení. Pojem, soud, úsudek. Teorie znaků v psychologii. Myšlenkové operace.Myšlení a řešení problémů. Konvergentní a divergentní myšlení. Myšlení a řeč. Psychologie řeči. Jazyk a řeč. Psycholingvistika. Kultura myšlení a řeči. Poruchy myšlení a řeči. Jak využívat poznatků z psychologie. Jak úspěšně studovat. Význam psychologických poznatků pro praxi a jejich omezení. Tvůrčí využívání psychologie. Úloha psychologie ve výchově, vzdělání a sebevzdělávání.
Literatura
  • Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • BALCAR, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti [Balcar, 1983]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
  • ADCOCK, Cyril John. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1973, 264 s. URL info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.