SZ9BP_IMOR Gestalt Theatre - Kurz osobnostního rozvoje

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ9BP_IMOR/01: St 10:00–12:50 učebna 19, T. Andrášik
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je otevření prostoru pro osobnostní rozvoj studentů především pedagogických oborů v prostředí bezpečné skupiny za použití metody Gestalt Theatre. Sekundárním cílem je pak seznámit studenty s touto metodou práce a jejími možnostmi využití při práci se skupinami jak ve školním či mimoškolním prostředí nebo ve vzdělávání dospělých.
Výstupy z učení
1) reflektovaná sebezkušenost 2) praktická aplikace dramatických a divadelních technik v osobnostní práci 3) základní principy Gestalt přístupu
Osnova
  • Otevření skupinového prostoru
  • Sebeuvědomění / uvědomění
  • Tady a teď
  • Kontakt
  • Projekce
  • Introjekce
  • Polarity
Literatura
  • ROUBAL, Jan. Gestalt terapie. In Vybiral,Z., Roubal, J. (Eds.). Současná psychoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, s. 164-194. 615.8 – Psychoterapie. ISBN 978-80-7367-682-7. info
  • MACKEWN, Jennifer. Gestalt psychoterapie : moderní holistický přístup k psychoterapii. Translated by Jiří Štěpo. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 262 stran. ISBN 9788073676490. info
Výukové metody
Reflektovaná sebezkušenost
Metody hodnocení
docházka 80%, aktivní participace
Informace učitele
UPOZORNĚNÍ: každoročně počet registrovaných studentů výrazně překračuje počet studentů, kteří si mohou předmět zapsat. Prosím, zamyslete se zda máte o předmět skutečně zájem a proč. Rovněž si, prosím důsledně zvažte zda vám Vaše časové možnosti umožňují předmět navštěvovat! Pokud ano, doporučuji požádat si o výjimku. Zároveň neslibuji, že všem budu moci vyhovět. Informace o metodě: Gestalt theatre je expresivní a holistický přístup k osobnostně rozvojové a terapeutické práci. Spojuje v sobě principy Gestalt psychoterapie a dramaterapie. Vede k rozšíření uvědomění, hlubšímu porozumění sobě i druhým, pochopení potřeb, propracování emocí a vnitřních i interpersonálních konfliktů. Jako nástroje využívá divadelní techniky, především improvizaci a rolové hry, hudbu, pohyb či relaxační techniky. Inspirace pro divadelní složku tohoto přístupu vychází z díla K. Stanislavského (Stanislavského systém) a Lee Strasberga (Method Acting), který na něj navázal. Zatímco Strasberg využíval při tvorbě své metody poznatky psychoanalýzy, Gestalt Theatre opisuje smyčku a využívá Strasbergův přístup k divadelní práci pro terapii a osobnostní rozvoj. Základní principem herecké práce je pro oba autory skutečnost, že herec nehraje postavu, ale přistupuje k fiktivní situaci tak, jako by byla jeho vlastní realitou. Podstatné je fyzické, emoční a pohybové prožívání herce (teď a tady) ve službách postavy, kterou ztvárňuje, a tak prožívá její životní události, vztahy a sebe sama. Chová se tak, jako by situace, ve které se postava nachází byla jeho vlastní realitou. Při takovém způsobu hraní se nedá vyhnout tomu, aby se v hercích pohnulo něco intimního, osobního a výjimečného. Otevírají se nové dimenze (obzory) lidského nitra, a vynořují se staré vzpomínky z jeho smyslové, emoční a tělesné paměti (neboli aktivuje se implicitní paměť, aktivují se nedokončené záležitosti), které se pak reflektují a uchopují skrze Gestalt přístup. Gestalt Terapie směřuje k sebepřijetí, sebevyjádření, seberealizaci a osobnímu růstu. Vede člověka skrze uvědomování k větší svobodě volby a převzetí zodpovědnosti v tom, co dělá, jak se vztahuje k okolnímu světu i k sobě. Zabývá se také tím, jaké má jedinec v životních situacích a kontaktech k dispozici způsoby zvládání a snaží se je rozvíjet. Klíčovými koncepty v Gestaltu jsou uvědomění, kontakt, "teď a tady" a paradoxní teorie změny. Uvědomění je prožitek, při kterém je člověk v kontaktu s vlastní existencí, s tím, co je. Při uvědomování člověk ví, co dělá a jak to dělá, ví, že má další možnosti a že si zvolil být takový, jaký je. Uvědomění je vstupní branou pro veškerou osobnostní práci, bez uvědomění není možné zkoumat životní situace, porozumět sobě ani druhým. Uvědomění je "jak vědění, tak bytí". Důležitou roli hraje zvědomování právě přítomného prožitku ("tady a teď"), protože skrze něj vnímáme okolní svět a svůj minulý i budoucí život, který se odehrává v kontaktu. Lidé rostou a vyvíjejí se prostřednictví kontaktování a skrze asimilaci zkušeností pramenících z těchto kontaktů. K růstu dochází díky procesu vzájemné interakce člověka a prostředí, při kterém se prožitek přirozeně formuje do smysluplného celku - gestaltu. Změna může přijít v případě, že člověk porozumí své situaci a přijme to kým je. Tomu se říká paradoxní teorie změny. Divadlo je prostředek ke kontaktu se sebou a vlastní životní zkušeností ve fiktivní situaci tady a teď. Otevírá prostor pro prozkoumávání způsobu bytí a rozšiřování uvědomění o sobě i druhých. Člověk chodí do divadla proto, že chce zahlédnout sebe a vstupuje do terapie, když si chce porozumět. Gestalt Theatre tak nabízí celostní pohled na způsob lidského bytí, má posilující funkci, protože uvědomění je cesta k vlastní transformaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2023, jaro 2024.