SZ9MP_MDS2 Metodologie - přípravný kurz pro uchazeče o doktorské studium 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pouze pro studenty posledního ročníku magisterského studia
Mateřské obory/plány
předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle a náplň předmětu
Cílem předmětu je 1/ vést studenty připravující se do doktorského studia pedagogiky a dalších disciplín na PdF MU při návrhu doktorského (obvykle disertačního) projektu a 2/ zopakovat v rámci této přípravy metodologii z bakalářského a magisterského studia.
Ad 1/ Účastníci kurzu navrhují vlastní projekt disertačního výzkumu, který mohou použít při přijímacím řízení do doktorského studia na PdF MU. Kurz má tímto usnadnit práci budoucím školitelům a konzultantům s přípravou projektu a konzultací jeho metodologické části a přípravou studentů v oblasti pedagogické empirické metodologie. A také umožnit studentům získat základní reálnější představu o výzkumné práci v rámci doktorského studia, do kterého se zamýšlí přihlásit.
Ad 2/ Poznatky získané v bakalářském studiu a magisterském studiu budou shrnuty a systematizovány, dále rozvíjeny a aplikovány.
Kurz (zejména v JS, tj. druhá část kurzu) je otevřen také studentům, kteří mají doktorský projekt již hotový: V rámci semináře si mohou prostřednictvím jednoduchého předvýzkumu ověřit, zda je jejich téma reálně zkoumatelné a v jaké podobě, jaké nároky bude klást na čas, organizaci a zpracování a získají základní orientaci v literatuře k tématu a jeho dosavadnímu řešení. Získají základní vhled do statistického zpracování dat a požadavků z něho plynoucích pro samotný design výzkumu a hypotézy. Své výstupy budou prezentovat v Power Pointu apod., tak aby si upevnili základní prezentační dovednosti a naučili se v daném čase prezentovat jasně a strukturovaně problém, který chtějí zkoumat i jeho výsledky a obhájit profesionálně svá stanoviska.
Absolvování kurzu nepředstavuje podmínku pro přijetí do doktorského studia, ani přijetí ke studiu ho nezaručuje.
Osnova
  • Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum.
  • Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Metody (pozorování, interview, dotazník, test, pokus, analýza textu). Reliabilita, validita a objektivita pedagogického výzkumu.
  • Kvalitativní výzkum. Fáze, metody (pozorování, interview). Validita a reabilita.
Literatura
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • Výzkumné metody v pedagogice :příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Edited by Peter Gavora. [1. vyd.]. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 80-85931-15-X. info
Metody hodnocení
TYP VÝUKY:
Informativní část, konzultace, seminář. Část výuky probíhá v přímé skupinové formě, část jako individuální příprava.

POŽADAVKY K UKONČENÍ:
Odevzdání projektu doktorské disertační práce.
Znalost uvedených okruhů z metodologie.
Výuka v JS 2009 probíhá v úterky 16:30 -18:00 na Centru pedagogického výzkumu PdF MU, Poříčí 31, 1. patro. Kontaktní osoba: K. Vlčková: vlckova@ped.muni.cz
Informace učitele
OKRUHY----- 1. Doktorský projekt: Zaměření, smysl, věda. Jak psát projekt doktorské práce. Výzkumný projekt, jeho náležitosti. Informační příprava.-------------- (opakované a rozšiřované okruhy z bakalářského a magisterského studia)-------- 2. Metodologie pedagogiky. Předmět, problémy, specifika. Význam a využití metodologie. Pojmy věda, teorie, výzkum, fakt, zákon, zákonitost. Model empirické vědy. Využití metodologie v práci učitele. Odlišení metodologie, evaluace, diagnostiky, prognostiky, metodiky. 3. Pedagogický výzkum. Co je to pedagogický výzkum, co nejčastěji zkoumá a co může přinést, kdo se jím zabývá, komu je určen. Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů. Využití výzkumu v práci učitele. České a zahraniční výzkumné instituce v pedagogice, časopisy. Základní trendy v pedagogickém výzkumu ve světě. 4. Druhy výzkumu. Kritéria dělení výzkumu. Základní, aplikovaný, teoretický, praktický, prognostický, historický, komparativní, mezinárodní, interkulturní, longitudinální, průřezový, akční, týmový, deskriptivní, relační, kauzální výzkum. Výzkum kvalitativní a kvantitativní. 5. Kvantitativní a kvalitativní metodologie/výzkum. Srovnání, postup výzkumu. Pojem paradigma. 6. Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Výzkumný problém, příprava výzkumu, metody, předvýzkum, sběr a zpracování údajů, interpretace údajů, výzkumná zpráva. Časový harmonogram, finanční rozpočet. 7. Informační příprava výzkumu. Typy textů. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza. Rešerše, databáze, deskriptory. Bibliografické citace. 8. Výzkumný problém. Stanovení výzkumného problému, typické nedostatky, tři typy výzkumných problémů: deskriptivní, relační a kauzální. 9. Proměnné. Co jsou to proměnné (uvést příklady), proměnné měřitelné a kategoriální, nezávisle proměnné a závisle proměnné. Operacionalizace. 10. Hypotézy. Co jsou to hypotézy, rozdíl mezi hypotézou a výrokem, zlatá pravidla formulování hypotéz, testování hypotéz. 11. Výzkumný soubor. Výběrový soubor, rozsah výběrového souboru. Náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr. 12. Předvýzkum. Pilotní výzkum, předvýzkum a jeho poslání. 13. Zpracování údajů. Tvorba databáze, kódování. Statistické zpracování dat, deskriptivní statistika (průměr, medián, modus, kvartil, odchylky, rozptyl aj.), sekundární statistiky (korelace, testování hypotéz). Statistické programy (SPSS, Statistica aj.). Zásady interpretace, generalizace, extrapolace výsledků. 14. Výzkumné metody a techniky v pedagogice. Rozdíl pojmů metoda a technika. Dělení metod, specifika, přednosti a slabiny, použití. 15. Kritéria kvality. Objektivita (objektivita v provedení, vyhodnocování, interpretaci). Validita (obsahová, konstruktová, kriteriální, souběžná, predikční; interní, externí). Reliabilita. Normování/standardizace. Pomocná kritéria: Ekonomičnost, užitečnost, srovnatelnost, akceptace výzkumné techniky. 16. Pozorování. Pozorovací systémy, kategorie, průběh, zaznamenávání, vyhodnocování. Chyby pozorování, Golem efekt, Pygmalion efekt, Galatea efekt. 17. Explorativní metody. Dotazník, anketa, autobiografie, beseda, interview. 18. Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování). 19. Interview (druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování). 20. Ratingové metody. Škálování (pravidla tvorby škál, škála pořadová, intervalová, bipolární, Likertova, vyhodnocování, validita a reliabilita škál). Expertní šetření. 21. Testy. Didaktický test (konstrukce testu, druhy testových úloh, vyhodnocování). Psychologické testy (testy inteligence, testy osobnosti). Psychomotorické testy. Validita testu, reliabilita testu (test - retest, paralelní test, půlení testu, homogenita položek, koeficient reliability), standardizace testu. 22. Experiment. Model experimentu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), výběr subjektů, randomizace, vyhodnocování. Hawthornský efekt. 23. Obsahová analýza. Typy analýzy, postup, vyhodnocování. 24. Další metody: Projektivní metody a techniky (verbální, grafické, manipulační). Sociometrické techniky. Psychosémantické metody (sémantický diferenciál). Metoda Q-třídění. Teoretické metody (modelování). Historicko-srovnávací metoda. 25. Kvalitativní výzkum. Postup kvalitativního výzkumu. Výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software. Základní metody kvalitativního výzkumu: Pozorování (vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu). Etnografické interview. Výzkum životního příběhu. Školní etnografie. 26. Specifické metody a přístupy kvalitativního výzkumu. Ohniskové skupiny, zakotvená teorie a další.------------------ LITERATURA------------------------ GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-85931-79-6. PELIKÁN, J Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. ISBN 0-8013-1782-7. (k dispozici v MZK)---------- DALŠÍ LITERATURA--------- BERNARD, H. R. Social Research Methods. Qualitative and Quantitative Approaches. Sage : Thousand OAKS, 2000. ISBN 0-7619-1403-X. BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha : ČVUT, 1982. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7. FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2002. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. HARTL, P.; HARTLOVÁ, J. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000, 2004. ISBN 80-7178-303-X. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Brno : Paido, 1997. HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy společenských věd. Brno : FF MU, 1990. ISBN 80-210-0212-3. CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. Olomouc : Krajský pedagogický ústav, 1998. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. s. 91. CHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. In OBST, O.; KALHOUS, Z. a kol. Školní didakti-ka. Praha : Portál, 2002, s.212-232. ISBN 80-7178-253-X. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, PedFUP, 1998. ISBN 80-7067-798-8. KERLINGER, J. a kol. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. KOMENDA, S., MAZUCHOVÁ, J. Tvorba a testování testu. Olomouc : UP, 1995. KUČERA, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia pedagogica, 1992, č. 8. MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1031-2. MARŠÁLOVÁ, L. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava : SPN, 1990. Pedagogický výzkum: Reflexe společných potřeb a očekávání? Sborník příspěvků z XIII. konference ČAPV. Olomouc : UP, 2005. ISBN 80-244-1079-6. Pražská skupina školní etnografie Kapitoly ze školní etnografie. Praha : 1993. Pražská skupina školní etnografie Typy žáků. Zpráva z terénního výzkumu. Praha : 1995. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. PRŮCHA, J.; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-579-2. sborníky z konferencí ČAPV (České asociace pedagogického výzkumu) SILVEMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1983. Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník z konference ČAPV/CERA. Plzeň : Západočeská univezita, 2006. ISBN 80-7043-483-X. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999. SVOBODA, M (Ed.), KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7367-050-X. ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. TRAVERS, R. M. W. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1970.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SZ9MP_MDS2