SZ_9001 Pedagogická praxe 1

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodiny. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická praxe navazuje na pedagogické a psychologické disciplíny a snaží se integrovat teoretickou a praktickou přípravu budoucích pedagogů. Cílem pedagogické praxe je formování komplexních kompetencí budoucího pedagoga v souhře pedagogicko-psychologické, metodické a praktické.
Osnova
  • Posluchači se pedagogické praxe seznamují s organizací zvolené školy, s osnovami a plány výuky, vykonávají hospitace (pozorování) u cvičných učitelů, praktické výstupy (vlastní výuka studenta) s následnými rozbory se cvičným učitelem a běžné asistentské práce. • Povinnosti studenta na praxi: • - vykonat min. 5 hospitací v průběhu pedagogické praxe a vést o nich záznam • Při hospitacích je nutné především pozorovat: • - navázání kontaktu se studenty, způsob motivace studentů k učebním činnostem, kladení otázek (srozumitelnost, přiměřenost), reagování učitele na odpovědi (adekvátnost), reagování učitele na neplánované situace při výuce, uplatnění aktivizujících metod výuky, využití skupinové práce, organizace činnosti studentů ve vyučování, jak je vytvářeno příznivé klima a jak je uplatňován individuální přístup ke studentům. • - seznámit se se vzdělávacím programem školy, s osnovami, plány výuky a učebnicemi, se kterými studenti i učitelé pracují, • - podle možností vykonávat asistentské práce (opravovat písemné práce, sešity, vykonávat dozory a další běžné povinnosti učitele).
Literatura
    povinná literatura
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
Výukové metody
Pozorování, diskuse a praktická výuka
Metody hodnocení
Potvrzení od školy, kde byla vykonávána praxe; písemná zpráva o pedagogické praxi (pedagogický deník); diskuse
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.