SZ_9008 Oborová didaktika 1 - Přírodopis

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: charakterizovat postavení učiva přírodopisu v RVP ZV; začlenit konkrétní hodinu přírodopisu do RVP ZV; charakterizovat jednotlivé formy výuky; vyplnit záznam z hospitace v hodině přírodopisu; pro konkrétní hodinu přírodopisu formulovat výukové cíle ; didakticky analyzovat učivo; sestavit tematický plán učiva přírodopisu; vytvořit přípravu na hodinu přírodopisu;
Osnova
  • 1. Práce s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV). 2. Typy výukových cílů 3. Taxonomie výukových cílů a jejich formulace pro konkrétní hodinu přírodopisu. 4. Didaktická analýza učiva. 5. Tvorba pojmové mapy. 6. Mezipředmětové vztahy v hodinách přírodopisu. 7. Virtuální hospitace na hodině přírodopisu - vyplňování záznamového archu a hodnotícího listu. 8. Zpracování přípravy na hodinu přírodopisu. 9. Tvorba ročního tématického plánu učiva přírodopisu pro konkrétní třídu ZŠ.
Výukové metody
Forma výuky: seminář, teoretická příprava Metody výuky: vysvětlování, diskuse, práce s pracovním listem, práce s literaturou, pozorování.
Metody hodnocení
Hodnocení bude uděleno po splnění: 1) Vyplněný pracovní list na téma přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV 2) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu 3) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu 4) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu. 5)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu. 6) Příprava na hodinu přírodopisu, 7) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.