SZ_9009 Oborová didaktika 2 - Přírodopis

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2.1. 25 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SZc020 Didaktika biologie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování disciplíny oborová didaktika II bude student schopen didaktické transformace teoretického základu do učiva základní a střední školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku zvoleného oboru. Vzdělávací programy a zařazení vyučovacího předmětu do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky , organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Rozbor témat ve výuce na základní a střední škole s cílem přípravy na závěrečnou zkoušku. Student by měl být schopen zvládnout teoretickou podstatu učiva zvoleného předmětu na základní a střední škole a posoudit vhodnost výukových metod pro konkrétní téma. Student získá dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce. Naučí se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Dokáže srovnat různé typy učebnic a fundovaně diskutovat o jejich koncepci. Student se seznámí se spektrem učebních materiálů pro výuku, kritérii jejich hodnocení. Bude schopen přizpůsobit učební materiály konkrétním výukovým záměrům. Student dokáže aplikovat adekvátní metodické postupy při práci se žáky základní a střední školy.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- použít informace z RVP ZV
- vlastními slovy vysvětlit rozdíly mezi formou a metodou výuky
- identifikovat a charakterizovat vybrané metody výuky
- identifikovat a charakterizovat vybrané aktivizační metody výuky
- vysvětlit, v čem spočívá přípravná, realizační, řídící a diagnostická fáze výuky
- charakterizovat a použít vybrané prostředky výuky přírodopisu
- objasnit, v čem spočívá jednotlivé didaktické zásady a didaktická pravidla
Osnova
  • - Metody výuky přírodopisu
  • - Aktivizující metody a jejich využití ve výuce přírodopisu
  • - Prostředky a jejich využití ve výuce přírodopisu
  • - Diagnostická fáze výuky
  • - Didaktické zásady a didaktická pravidla
Literatura
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
  • ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Vyd. 3., upr. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 157 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Pomůcky pro výuku biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. info
Výukové metody
přednáška, vysvětlování, rozhovor, práce s pracovním listem, práce s textem
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem ústní rozpravou nad studentem vytvořenými materiály.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.