SZ_9009 Didactic 2

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/0/2.1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Prerequisites
SZc020
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po absolvování disciplíny oborová didaktika II bude student schopen didaktické transformace teoretického základu do učiva základní a střední školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku zvoleného oboru. Vzdělávací programy a zařazení vyučovacího předmětu do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky , organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Rozbor témat ve výuce na základní a střední škole s cílem přípravy na závěrečnou zkoušku. Student by měl být schopen zvládnout teoretickou podstatu učiva zvoleného předmětu na základní a střední škole a posoudit vhodnost výukových metod pro konkrétní téma. Student získá dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce. Naučí se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Dokáže srovnat různé typy učebnic a fundovaně diskutovat o jejich koncepci. Student se seznámí se spektrem učebních materiálů pro výuku, kritérii jejich hodnocení. Bude schopen přizpůsobit učební materiály konkrétním výukovým záměrům. Student dokáže aplikovat adekvátní metodické postupy při práci se žáky základní a střední školy.
Learning outcomes
At the end of the course the student will be able
- to use informations from FEP EE
- by own words to explain the difference between the teachnig form and the teaching method
- to identify and to characterize selected teaching methods
- to identify and to characterize selected activation methods of teaching
- to explain what the preparatory, implementation, management and diagnostic phase of teaching means
- to characterize and to use the means of teaching Natural History at elementary school
- to clarify the basic didactic rules and principles
Syllabus
  • - Methods of teaching Natural History
  • - Activating methods and their use in the teaching of Natural History
  • - Means and their use in teaching of Natural History
  • - Diagnostic phase of teachnig
  • - Didactic principles and didactic rules
Literature
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada. 604 stran. ISBN 9788024734507. 2015. URL info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál. 150 stran. ISBN 9788026204046. 2013. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál. 447 s. ISBN 9788073675714. 2009. info
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers. 584 pp. ISBN 978-0-7879-7298-1. 2007. info
  • ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 285 s. 1975. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Vyd. 3., upr. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 157 s. 1975. info
  • ALTMANN, Antonín. Pomůcky pro výuku biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 130 s. 1971. info
Teaching methods
lectures, explanations,interview, work with worksheet, work with text
Assessment methods
The subject is finished by a written test and by oral discussion over the materials created by student.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 25 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/SZ_9009