SZc0002 Personality of the Teacher

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.5. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• účastníci se seznámí se specifiky profese učitele a významem osobnosti učitele v profesi, včetně profesní identity učitele
• účastníci se seznámí s různými modely profesních kompetencí učitele
• účastníci se seznámí s různými standardy učitele (zejména Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství PdF MU) a s přístupy k reflexi a sebereflexi
Learning outcomes (in Czech)
• popsat specifika profese učitele s oporou o aktuální legislativu
• popsat standardy profesních kompetencí a jejich význam (včetně profesního vývoje)
• kriticky hodnotit etický kodex učitele
• analyzovat profesní kompetence učitele na základě videozáznamu
• reflektovat vlastní profesní kompetence na základě Standardu
Syllabus (in Czech)
  • • Profese učitele, profesní identita učitele (1 hod.)
  • • Zákon o pedagogických pracovnících, etický kodex učitele, prestiž profese (1 hod.)
  • • Fáze profesního vývoje učitele (1 hod.)
  • • Profesní kompetence učitele, standard učitele a studenta učitelství (2 hod.)
  • • Reflexe a sebereflexe učitele (včetně profesních kompetencí), model ALACT (1 hod.)
Literature
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ and Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • VALIŠOVÁ, Alena and Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 402 stran. ISBN 9788024717340. info
Teaching methods (in Czech)
Skupinová práce, diskuse, domácí příprava.
Assessment methods (in Czech)
Portfoliový úkol: Esej: Jak si představuji dobrého učitele
Odevzdání přípravy na seminář a docházka.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0002