SZc0003 Praxe a reflexe praxe ve škole 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/3. 36 hodin (rozdělení viz. Informace učitele). 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb. V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe. Účastník/účastnice má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako asistence ve výuce nebo pozorováním výuky (20 hodin), menší díl představuje samostatná či párová výuka (6 hodin). 10 hodin je věnováno přímo ve škole reflexi (ať už hodin hospitovaných, či samostatně připravených) a společnému plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• má reálnou představu o tom, co obnáší plánování, realizace a reflexe vlastní výuky;
• má přehled o základních každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových).
Osnova
  • • náslechy ve výuce (prioritní zaměření na sledování zajištění podmínek pro učení žáků);
  • • vybrané činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané provázejícím učitelem či ředitelem základní/střední školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky, dohledy, pomoc se školní/třídní dokumentací, aj.);
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995, viii, 215. ISBN 0435240595. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Beginning teacher :some pedagogical problems of beginning teachers. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 94 stran. ISBN 8021009446. info
Výukové metody
● aktivní práce pod vedením cvičného učitele
● individuální konzultace
Metody hodnocení
● hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem
● splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje
● sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin)
Informace učitele
Rozsah:
• 6 hodin – vlastní výuka nebo párová výuka (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí
• 20 hodin – asistence ve výuce nebo pozorování výuky (asistenci ve výuce a pozorování výuky je možné nahradit samostatnou nebo párovou výukou)
• 10 hodin – reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0003