SZc0003 Practice and reflection on practice in school 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/3. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb. V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe. Účastník/účastnice má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako asistence ve výuce nebo pozorováním výuky (20 hodin), menší díl představuje samostatná či párová výuka (6 hodin). 10 hodin je věnováno přímo ve škole reflexi (ať už hodin hospitovaných, či samostatně připravených) a společnému plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• má reálnou představu o tom, co obnáší plánování, realizace a reflexe vlastní výuky;
• má přehled o základních každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových).
Syllabus (in Czech)
  • • náslechy ve výuce (prioritní zaměření na sledování zajištění podmínek pro učení žáků);
  • • vybrané činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané provázejícím učitelem či ředitelem základní/střední školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky, dohledy, pomoc se školní/třídní dokumentací, aj.);
Literature
  • DYTRTOVÁ, Radmila and Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS and Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995, viii, 215. ISBN 0435240595. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Beginning teacher :some pedagogical problems of beginning teachers. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 94 stran. ISBN 8021009446. info
Teaching methods (in Czech)
● aktivní práce pod vedením cvičného učitele
● individuální konzultace
Assessment methods (in Czech)
● hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem
● splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje
● sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 36 hodin (rozdělení viz. Informace učitele).

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0003