SZc0005 Osobnost žáka ve škole z psychologické perspektivy, psychohygiena učitele

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto kurzu budou studující schopni:
- základní orientace ve východiscích současné vývojové psychologie, jejích specifických metodách a v principech periodizace psychického vývoje;
- základní orientace ve východiscích současných přístupů k psychohygieně, jejích specifických metodách a intervenčních postupech;
- rozlišit mezi procesy zrání a učení a rozumět jejich souvislostem;
- rozumět principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize;
- orientovat se v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín nebo přispívají k porozumění fungování osobnosti v dospělém věku;
- rozumět specifikům jednotlivých stadií ontogeneze lidské psychiky, znát vývojové možnosti i typické problémy jednotlivých fází ontogeneze;
- rozumět vývoji základních psychických funkcí, ale i sociálnímu kontextu vývoje a významu sociálního prostředí;
- znát své potřeby i potřeby žáků, související se sociálním a emočním vývojem dětí a dospívajících;
- aktivně pracovat na udržení vlastního duševního zdraví a sebepéči;
- znát reprezentativní teorie kognitivního vývoje a učení v jednotlivých věkových stadiích;
- znát školsky významné vývojové fenomény (vývoj schopností, učení, pozornosti, motivace a exekutivních funkcí);
- rozumět fenoménům sebepojetí a identity ve vývojovém kontextu;
- orientačně uvažovat o narušení psychického vývoje.

Studující se naučí pracovat s odbornou literaturou, orientovat se v probírané problematice, prakticky si procvičí teoretické znalosti a budou schopni porozumět základním zákonitostem psychického vývoje a dále:
- konfrontovat výsledky vlastních pozorování s poznatky z odborné literatury;
- analyzovat situace ve výuce vzhledem k věkovým zvláštnostem jejich aktérů;
- aplikovat poznatky o vývoji jednotlivých psychických funkcí na úrovni jejich interakce v konkrétní situaci;
- vytváření bezpečného prostředí pro žáky i učitele (bezpečí, kázeň, pravidla)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen pracovat na svém duševním zdraví a psychohygieně. Je schopen uvažovat o bezpečném prostředí třídy a cíleně jej ovlivňovat. Umí cíleně pracovat s vlastními předsudky a podporovat žáky ve třídě s přihlédnutím k jejich individuálním potřebám a vývojovým charakteristikám
Studenti budou umět definovat a vysvětlit základní pojmy z oblasti psychohygieny; prakticky aplikovat dovednosti při zvládání náročných životních situací a v procesu rozvoje vlastní osobnosti; aplikovat dovednosti v edukační realitě při práci s dětmi.
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín, vztah k dalším vědám o člověku. Pojetí a hlavní činitelé vývoje. (1hod.)
  • 2. Vývojová změna, kritická a senzitivní období, periodizace lidské ontogeneze, vývojové úkoly a krize (Erikson). Identifikace ohrožených skupin dětí, práce s kazuistikami. (1hod.)
  • 3. Raný vývoj, psychologické koncepce se vztahem k ranému vývoji: teorie raného citového přilnutí (attachment – Bowlby, Ainsworthová), koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček). (1hod.)
  • 4. Předškolní věk, mladší a střední školní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Akademická a sociální adaptace na prostředí školy. Intervenční strategie, diagnostické možnosti a práce s kazuistikami. (1hod.)
  • 5. Koncepce psychického vývoje a jeho aspektů se zřetelem k vývoji od dětství k dospívání: kognitivní vývoj (Piaget), morální vývoj (Kohlberg). (1hod.)
  • 6. Dospívání – adolescence. Charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Utváření a změny sebepojetí. Vývoj identity, stavy identity (Marcía), dospělost – sociální kritéria, aspekty identity dospělého. Koncepce „vynořující se dospělosti“ („emerging adulthood“ – Arnett). Specifika práce s dospívajícími, práce s kazuistikami typických případů, reflexe rozhovoru s dospívajícím. (1hod.)
  • 7. Aspekty psychického vývoje od raného dětství k dospělosti: vývoj emoční, kognitivní, vývoj motivace a volních vlastností, socializace a vývoj vztahů, vývojový aspekt sebepojetí a identity. Narušení psychického vývoje. (1hod.)
  • 8. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Definování kategorií zdraví. Reflexe vlastních aktivit, příprava plánu sebepéče a monitoringu. (1hod.)
  • 9. Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres. Náročné životní situace a jejich zvládání, Coping-proces. Prokrastinace, time management. (1hod.)
  • 10. Vztah mysli a těla, příspěvek psychosomatiky pro udržení duševního zdraví. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh – teoretické základy, praktická cvičení. Sociální opora. Osobní pohoda. (1hod.)
  • 11. Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Představení jednotlivých diagnostických kategorií, principy léčby a prevence. Práce se strachem a úzkostí u dětí, ukázky metod a intervenčních strategií, práce s kazuistikami. (1hod.)
  • 12. Spánek. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace. Osobnostní růst. Sebepoznání. Nácvik relaxačních technik a mindfulness postupů i v kontextu práce s dětmi ve třídě. (1hod.)
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracov. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021, 542 stran. ISBN 9788024649610. URL info
  • PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření : jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2016, 179 stran. ISBN 9788088163008. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009, 279 stran. ISBN 9788073675684. URL info
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2007, 277 stran. ISBN 9788024716978. URL info
Výukové metody
workshop, četba, skupinová diskuse, práce s kazuistikami, dva mikroprojekty
Metody hodnocení
týdenní plán sebepéče, rozhovor s žákem o potřebách, didaktický test
Informace učitele
https://www.centrumlocika.cz/
https://nevypustdusi.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0005