SZc0008 Plánování a vedení výuky

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1.4. 16 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na rozvíjení kompetencí k efektivnímu plánování a vedení výuky. Prohlubuje a zobecňuje poznatky a zkušenosti účastníků z učitelské praxe a z oborových didaktik. Opírá se o nové poznatky domácích a zahraničních pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a vztahuje je ke školní praxi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/schopna:
• s porozuměním používat základní odbornou terminologii k problematice a aplikovat ji na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných kurikulárních dokumentů a výukových situací
• navrhnout výukové cíle v souladu kurikulárními dokumenty (očekávanými výstupy, klíčovými kompetencemi, průřezovými tématy)
• poskytovat příležitosti k nastavování vlastních cílů žáků
• zohlednit znalosti oboru při navrhování výukových cílů
• zprostředkovat smysl vyučovaného obsahu žákům
• navrhnout a v praxi aplikovat rámcovou přípravu výuky vybraného tématu (návrh učiva, učebních úloh různé kognitivní náročnosti, výukových metod, forem, prostředků a způsobu hodnocení)
• respektovat vzdělávací potřeby žáků a aktuální úroveň kompetencí
• efektivně vést výuku podporující učení žáků s využitím diferenciace a individualizace
• vyhodnocovat dosahování stanovených cílů.
Osnova
  • 1. Práce učitele s kurikulem. Didaktická transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická, kognitivní). Kurikulární dokumenty. (3 hod.)
  • Obsah: vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. Učebnice, učební materiály.
  • Výstupy: Účastníci: (a) přiřadí vybrané cíle a obsahy školního vzdělávání k základním pojetím/teoriím kurikula (materiální vs. formální vzdělávání, esencialismus vs. progresivismus aj.); (b) identifikuje klíčové oblasti v RVP relevantní pro výuku vybraného oboru; (c) prostuduje ŠVP zvolené školy a charakterizuje deklarované principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP; (d) zjistí, jak je v ŠVP vymezeno učivo a výstupy pro jeden z jeho aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání.
  • 2. Výukové cíle. (4 hod.)
  • Obsah: Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace.
  • Výstupy: na základě kritického zhodnocení své vlastní přípravy na výuku účastník/účastnice: (a) uvede příklady formulace cílů kognitivních, afektivních a psychomotorických, (b) klasifikuje cíle výuky dle úrovní Bloomovy taxonomie kognitivních cílů, (c) kriticky posoudí náročnost cílů výuky podle reálných schopností žáků, (d) připraví pracovní podmínky a prostředí pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
  • 3. Didaktická analýza učiva – pojmová. (3 hod.)
  • Obsah: didaktická analýza učiva – obsahová (poznatky – definice, data, pravidla, reálie aj.), žákovo pojetí učiva.
  • Výstupy: Účastníci: (a) analyzuje učivo z hlediska struktury a vysvětlí vztahy v učivu, aplikuje své vědomosti a dovednosti při analýze na základě své zkušenosti z praxe apod., (b) vysvětlí možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva;
  • 4. Didaktická analýza učiva – operační. (3 hod.)
  • Obsah: didaktická analýza operační (činnosti k dosažení dovedností; logické operace, myšlenkové pochody; výchovné momenty), učební úlohy ve vztahu k výukovým cílům.
  • Výstupy: Účastníci na základě kritického zhodnocení své vlastní přípravy na výuku: (a) uvede příklady formulace učebních úloh ve vztahu k výukovým cílům, (b) klasifikuje učební úlohy dle úrovní Bloomovy taxonomie kognitivních cílů, (c) kriticky posoudí náročnost učebních úloh podle reálných schopností žáků, (d) připraví pracovní podmínky a prostředí pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
  • 5. Realizace výuky. Výukové metody ve vyučování a učení, organizační formy výuky, Volba optimálních učebních a vyučovacích strategií. (3 hod.)
  • Obsah: vyučovací styly, výukové metody ve vyučování a učení, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média.
  • Výstupy: Účastník/účastnice: (a) navrhne vhodné výukové metody, organizační formy a didaktické prostředky a média pro výuku vybraného učiva; (b) na příkladu konkrétního učiva kriticky posoudí a ověří vhodnost zvolené metody a formy z pohledu učebního stylu žáka, vyučovacího stylu učitele a požadavku didaktické transformace obsahu.
Literatura
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
  • JANÍK, Tomáš. Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 125 s. Munice, svazek č. 6. ISBN 978-80-210-9768-1. info
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině : jak pracovat s kurikulem. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 8071781274. info
Výukové metody
výklad, rozhovor, skupinová diskuse, hra v roli, řešení problémů, práce s textem, prezentace.
Metody hodnocení
Výstupy:
Účastník/účastnice ve svém portfoliovém úkolu:
(a) přiřadí vybrané cíle a obsahy školního vzdělávání k základním pojetím/teoriím kurikula (materiální vs. formální vzdělávání, esencialismus vs. progresivismus aj.);
(b) identifikuje klíčové oblasti v RVP relevantní pro výuku vybraného oboru;
(c) prostuduje ŠVP zvolené školy a charakterizuje deklarované principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP;
(d) zjistí, jak je v ŠVP vymezeno učivo a výstupy pro jeden z jeho aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání;
(e) předloží kurikulární zpracování tematického celku a naplánování výuky (didaktickou analýzu učiva pojmovou a operační, stanovení výukových cílů, učebních úloh, výukových strategií a způsobů hodnocení).

Zkouška ze ŠP:
Ústní zkouška (vylosování jednoho okruhu z přehledu témat + odborná rozprava nad portfoliovým úkolem), aplikační úkol podle tématu.
Informace učitele
https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro�zakladni-vzdelavani-rvp-zv/
https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/standardy-pro-praxi/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0008