SZc0009 Evaluation of pupils' learning process and results

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/.8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Markéta Olbertová (lecturer)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• Vybavit účastníky znalostmi a dovednostmi k aplikaci komplexního rozvíjejícího hodnocení v praxi.
• Uvědomit si význam hodnocení a jeho vliv na sebepojetí žáků a jejich proces učení.
• Vybavit účastníky znalostmi a porozuměním v terminologii k tématu školního hodnocení.
• Osvojit si popisnou zpětnou vazbu pro hodnocení podporující učení. Chápat rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem.
• Vést uchazeče k hledání vztahu mezi výukovými cíli a jejich hodnocením, vést uchazeče k správné formulaci cílů ve výuce.
• Získat zkušenost s tvorbou kritérií hodnocení ve vztahu k výukovému cíli.
• Vést uchazeče k zavádění sebehodnocení žáků do výuky, k vrstevnickému hodnocení a k jejich propojení s heteronomním hodnocením.
• Informovat je o inovaci v závěrečném hodnocení – vysvědčení JINAK a směřovat je tak k cílené práci s ŠVP, jeho výstupy a jejich hodnocením.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu:
• Mám s žáky jasně pojmenované cíle učení a způsoby jejich hodnocení.
• Poskytuji žákům zejména průběžnou zpětnou vazbu s využitím popisného jazyka.
• Tam, kde je to možné, opírám se při zpětné vazbě o kritéria hodnocení, která jsou žákům známa, rozumí jim.
• Průběžné hodnocení práce žáka provádím ve spolupráci s žákem.
• Do procesů hodnocení zapojuji i spolužáky, učím je používat popisný jazyk i kritéria.
• Průběžně různými způsoby získávám zpětnou vazbu o procesu učení žáků.
• Využívám rozmanitých forem hodnocení a různorodých ukazatelů výsledků učení a pokroku žáků.
• Výsledky hodnocení využívám ke změně, úpravě výuky.
• Znalosti a dovednosti sumativně ověřuji ve fázi, kdy jsou žáci na jejich ověření dostatečně připraveni.
• Způsob hodnocení a výsledky žáků konzultuji pravidelně s rodiči i žáky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Hodnocení výsledků a procesu učení žáků jako součást kurikula. Pojetí komplexního rozvíjejícího hodnocení (assessment of learninf, assessment for learning, assessment as learning. Význam zpětné vazby pro osobnostní rozvoj žáků, vliv hodnocení na rozvoj osobnosti žáků (evidence -based). (2 hod.)
  • 2. Tři pilíře formativního hodnocení: popisná zpětná vazba a získávání informací k učebnímu procesu žáků. (2 hod.)
  • 3. Tři pilíře formativního hodnocení: práce s cíli ve výuce, kritéria hodnocení a jejich význam. (2 hod.)
  • 4. Sebehodnocení žáků jako nezbytná součást hodnocení podporujícího učení, aneb „assessment as learning“. Vysvědčení jinak jako inovace závěrečného hodnocení podporující proměnu hodnocení průběžného. (2 hod.)
  • 5. Prezentace rozvoje profesních kompetencí účastníků a dopadu formativního hodnocení na proces výuky a žáky. (2 hod.)
Literature
  • VALIŠOVÁ, Alena and Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
Teaching methods (in Czech)
workshop spojený s výkladem, diskusí, nácvikem tvorby výukových cílů, kritérií hodnocení a popisného jazyka. Sdílení zkušeností s hodnocením výsledků žáků v praxi
Assessment methods (in Czech)
prezentace portfoliového úkolu prezentujícího pro vazbu mezi cíli, důkazy učení a hodnocením s ukázkami heteronomního a autonomního hodnocení
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0009