SZc0010 Psychologické aspekty procesu učení ve třídě

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Žák v prostředí školní třídy, vztahy ve třídě. Motivace k učení. Psychohygiena žáka.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět:
● s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie;
● aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací;
● charakterizovat v psychologických pojmech edukační prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi;
● na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení a motivace žáků (v kontextu informací o zvláštnostech žáka);
● na příkladu popsat a vysvětlit skupinové procesy ve třídě a jejich dynamiku (vč. možných intervenčních postupů);
● vlastními slovy shrnout na základě psychologické zprávy výsledky psychologického vyšetření a zásady práce učitele s popisovaným žákem (vč. kontextu platné legislativy – metodické pokyny);
● reflektovat typické výukové situace z pohledu vybraných teorií pedagogické psychologie;
● vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákovských pojetí učiva;
● formulovat příklad zadání učební úlohy zohledňující různou míru kognitivní náročnosti a zohledňující individuální specifičnost žáka.
Osnova
  • 1. Proces učení. Proces učení (se) a učitel. Vybrané teorie učení. Cílem je propojit předchozí praktickou zkušenost s individuálním doučováním, vlastní zkušenost studenta se současnými psychologickými přístupy k procesu učení a jejich aplikací ve vlastním učení (se) a výukovou praxí. (2 hod.)
  • 2. Vztah učení, vývoje a výchovy. Znalost zvláštností žáka. Rozdíl mezi přístupem k „typickému žáku“ a individuálním přístupem. (1 hod.)
  • 3. Osobnost a individuální specifičnost současných žáků. Styly myšlení a učení. Nadání a další individuální specifika z pohledu inkluzivní praxe. Talent. (1 hod.)
  • 4. Motivace žáků. Vztah mezi učitelem a žáky jako dynamický fenomén. Současné přístupy k motivaci žáků a současné přístupy k práci s mocenskou pozicí učitele ve třídě. (1 hod.)
  • 5. Psychologie vyučování. Plánování výuky, výukové cíle a specifika studentů. Psychologické aspekty využití ICT ve výuce. Evidence based přístupy dobré výukové praxe od jejího plánování po realizaci v konkrétních podmínkách. (1 hod.)
  • 6. Psychosociální klima školy, třídy a řízení třídy (strategie a taktiky). Hodnocení. Školní úspěch a neúspěch jako nedílná součást výukového procesu i jako psychologický fenomén s důsledky pro sebepojetí žáků, jejich motivaci, akademické aspirace i vztah k učiteli či rodičům. (2 hod.)
Literatura
  • FISHER, Robert. Teaching children to learn (Orig.) : Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. info
  • KIRSCHNER, Paul, Carl HENDRICK a Jim HEAL. How teaching happens : seminal works in teaching and teacher effectiveness and what they mean in practice. Illustrated by Oliver Caviglioli. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022, xix, 353. ISBN 9781032132082. info
  • KIRSCHNER, Paul a Carl HENDRICK. How learning happens : seminal works in educational psychology and what they mean in practice. Illustrated by Oliver Caviglioli. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, xviii, 309. ISBN 9780367184568. info
  • FIKAROVÁ, Táňa a Tereza ŠKUBALOVÁ. Výukové kazuistiky k psychologickým předmětům společného základu. Online. Brno: MUNI, 2020. info
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentů se specifickými nároky, 2015, 1 online. URL info
Výukové metody
skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů, příprava posteru
Metody hodnocení
příprava posteru na specifické téma
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0010