SZc0011 Practice and reflection on practice in school 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/3. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí v rámci předchozí praxe a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci se žáky. V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe. Účastník/účastnice má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako vlastní výuka účastníka/účastnice či tandemová výuka účastníka/účastnice s provázejícím učitelem (20 h), druhá část je věnována reflexi a společnému plánování výuky s provázejícím učitelem. Praxe probíhá na fakultních školách. Během praxe na škole proběhne návštěva fakultního pedagoga, psychologa, didaktika, jeho hospitace výuky vedené účastníkem/účastnicí a následný tripartitní rozbor výuky – společně s provázejícím/uvádějícím učitelem.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku
ověří si reálnost nastavených cílů výuky, adekvátnost zvolených výukových metod pro dosažení cílů učení, sbírá důkazy o dosažení cíle učení u žáků, reflektuje výuku, vede žáky k sebereflexi na základě reflexe vlastní výuky navrhuje alterace vlastní výuky
upevňuje dovednosti v jednotlivých kompetencích, které se vztahují k základním složkám práce učitele
reflektuje klima konkrétní třídy, klima konkrétní školy a jejich vliv na vlastní práci
zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele.
Syllabus (in Czech)
  • ● hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem
  • ● splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje
  • ● sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe, které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin, záznam/záznamy z tripartitního setkání.
  • ● během tohoto či následného semestru proběhne hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem.
  • ● u účastníků/účastnic, kteří jsou současně učiteli na své domovské škole a v tomto semestru konají 30hodinovou praxi na fakultní škole proběhne dvakrát hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého takového účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem
Literature
  • ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila and Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 8071780227. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 8071780707. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS and Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
Teaching methods (in Czech)
● pozorování ● aktivní práce pod vedením cvičného učitele
● individuální konzultace, reflexe, sebereflexe
Assessment methods (in Czech)
Vyplněné záznamové archy z náslechů ve výuce, přípravy na vlastní výuku (od cíle, přes použité výukové metody k hodnocení dosažení vytyčených cílů, pojmenované důkazy o učení žáků).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 36 hodin (rozdělení viz. Informace učitele).

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0011