SZc0014 Poznávání potřeb žáků jako východisko pro diferenciaci a individualizaci výuky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oboru pedagogické diagnostiky a získat zkušenosti s implementací pedagogického diagnostikování v praxi za účelem přizpůsobení výuky rozmanité žákovské populaci třídy. Předmět směřuje také k porozumění smyslu diagnostické činnosti učitele a jeho spolupráce s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka.
Výstupy z učení
Výstupy z učení: Po absolvování předmětu:
• aplikuji základní pojmy pedagogické diagnostiky při popisu vlastní diagnostické činnosti v praxi a postupuji dle fází diagnostické činnosti;
• formuluji cíl diagnostické činnosti a vůči němu zvolím vhodnou metodu a vhodný screeningový diagnostický nástroj;
• užívám v praxi při diagnostické činnosti zejména metodu pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy prací žáka;
• reflektuji svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi a svoje znalosti z oboru pedagogické diagnostiky;
• vytvořím jednoduchý plán pedagogické podpory (PLPP) podle platných legislativních požadavků a přípravu na výuku na základě znalostí potřeb žáků;
• znám základní legislativu související s diagnostickou rolí učitele ve výchovně vzdělávacím procesu;
• znám možnosti diferenciace a individualizace ve výuce.
Osnova
  • 1. Základní pojmy pedagogické diagnostiky: diagnostika, typy diagnostiky, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole. Využití pedagogické diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Diagnostická role pedagogického pracovníka a spolupráce se školním poradenským zařízením. Požadavky na ukončení předmětu. (1 hod.)
  • 2. Diagnostický postup (diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, sběr dat, vyhodnocení a interpretace, diagnostická opatření, komunikace diagnózy a diagnostická prognóza). Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Systém poradenství ve školství. Platná legislativa: školský zákon a vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření a plán pedagogické podpory. (3 hod.)
  • 3. Pozorování ve výuce a ve školních situacích: typy pozorování a jejich využití; pozorovací systémy, archy, chyby při pozorování. Diagnostický rozhovor: typy, způsoby vedení rozhovoru, kontextuální rámec (podmínky, způsob záznamu). Vedení rozhovoru s rodiči, žáky. Otázky diagnostického rozhovoru. Anamnéza: typy a jejich využití ve školní praxi. (2 hod.)
  • 4. Portfolio jako diagnostický nástroj. Zkušenosti s portfoliem v zahraničí. Analýza učebních produktů: strukturované (pojmové mapy, skici, diagramy, tabulky, plány), kreativní (plakát, film, obraz, malba, texty), orientované na jednání (přednáška, rolová hra, výstava, promítání, modely). Analýza produktů činnosti – tematické kresby, sešity, slohové práce apod. Projektivní techniky. (2 hod.)
  • 5. Diferenciace a individualizace ve výuce, její možnosti. (2 hod.)
  • 6. Sebereflexe diagnostické činnosti realizované v praxi a peer-assessment diagnostické činnosti spolužáka. Prezentace portfoliového úkolu. (2 hod.)
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jana OBROVSKÁ, Dana VESELÁ, Markéta KOŠATKOVÁ, Kateřina VLČKOVÁ, Jarmila BRADOVÁ, Hana KOBLIHOVÁ a Eva TRNOVÁ. Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování. Učební materiál. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 90 s. ISBN 978-80-280-0018-9. Čítárna Munispace info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. [Komentář k Poruchy učení, Pomoz mi, abych to dokázal, Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program]. 2005, 3 l. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
Výukové metody
workshop spojený s výkladem, diskusí, nácvikem dovedností
Metody hodnocení
kolokvium: prezentace portfoliového úkolu:
1) písemné zpracování portfoliového úkolu se sebehodnocením: diagnostická činnost žáka/klienta v praxi;
2) Peer-assessment portfoliového úkolu;
3) Zpracování PLPP pro vybraného žáka/klienta a příprava na výuku respektující potřeby žáků v rámci společného vzdělávání.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0014