SZc0015 Educational procedures

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.5. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 1/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na získání edukativní kompetence pro rozvoj osobnosti v oblasti mravní, estetické, sociální apod. a poskytuje soubor specifických výchovných konceptů (teorií), jejichž znalost je součástí širších profesních kompetencí. Přispívá k rozvíjení kompetencí k vytváření bezpečného prostředí pro učení a vedení žáků a žákyň k chování podporujícímu učení a ke spolupráci v souladu s profesní etikou učitele a učitelky. Těžiště spočívá v seznámení s dynamikou, možnými příčinami i řešeními nevhodného/náročného chování ve školním prostředí.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/schopna:
• popsat oblasti výchovy a provázat jejich vybrané teorie s praktickými příklady
• formulovat vlastní pojetí výchovy, které zamýšlí uplatňovat v učitelské profesi
• popsat a na konkrétních příkladech rozvést podstatu situace ve třídě, vyžadující učitelovu výchovnou intervenci
• rozklíčovat dynamiku chování žáků a navrhnout prostředky předcházení nežádoucím projevům chování žáků
• navrhnout možné výchovné přístupy k řešení nevhodného/náročného chování a podložit je adekvátními argumenty.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Výchova v práci učitele. Výchovné oblasti v kurikulu jako nástroj k rozvíjení postojů a hodnot. (1 hod.)
  • 2. Řešení výchovných situací. (2 hod.)
  • 3. Respektující výchova. (1 hod.)
  • 4. Podpora pozitivního chování. (1 hod.)
  • 5. Strategie pro předcházení nevhodného/náročného chování. (1 hod.)
Literature
  • NĚMEC, Jiří, Lenka GULOVÁ, Hana HORKÁ, Markéta KOŠATKOVÁ, Martina KUROWSKI, Jan NEHYBA and Radek POSPÍŠIL. Teorie a metodika výchovy (Theory and methodology of education). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0131-5. html info
  • GORDON, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Translated by Julie Žemlová. Vydání první. Praha: Malvern, 2015, 325 stran. ISBN 9788075300065. info
  • Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině : jak pracovat s kurikulem. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 8071781274. info
Teaching methods (in Czech)
výklad, rozhovor, skupinová diskuse, hra v roli, řešení problémů, práce s textem, prezentace, nácvik řešení modelových situací
Assessment methods (in Czech)
K udělení zápočtu je požadováno zpracování a prezentace portfoliového úkolu podle zadání:
1. Na základě svých zkušeností popište nevhodné/náročné chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky, kontext … co se stalo?
2. Analyzujte možné příčiny takového jednání… proč se to stalo?
3. Uveďte a zdůvodněte způsoby řešení situace a navrhněte alterace.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0015